TOP

Naar de beurs in coronatijd: Gallery Fashion & Shoes ‘boven verwachting’

Schoenen- en modeprofessionals verzamelden zich van zondag 30 augustus tot en met dinsdag 1 september in Düsseldorf voor Gallery Fashion & Shoes, de eerste grote beurs sinds de corona-uitbraak. Hoe gaat dat, inkopen in tijden van Covid-19?

Boven verwachting. Dat horen we van zowel de beursorganisatie als van de leveranciers die van zondag 30 augustus tot en met dinsdag 1 september op Gallery Fashion & Shoes aanwezig waren. Boven verwachting veel bezoekers en boven verwachting veel orders. Met de kanttekening dat veel exposanten vooraf geen hoge verwachtingen hadden, aangezien het coronavirus in Europa nog lang niet is uitgewoed. “Dan kan het alleen maar meevallen”, zegt Miranda Schreiner van Amani BV (Lazamani) monter. “We zijn actief in meer dan dertig landen en omdat we niet met agenten werken, schrijven we alles op beurzen. We staan al sinds 1988 elk seizoen in Düsseldorf, dus nu ook. Maar ik had niet gedacht dat het zó druk zou worden. Op zondag en maandag hebben we de eerste vier uur non-stop geschreven. We hebben zelfs een extra medewerker moeten inschakelen.” Ook Martijn Sengers, de commercieel directeur van Copenhagen Studios, is tevreden. “Het is natuurlijk niet te vergelijken met het niveau post-corona, maar we hebben tijdens deze beurs toch 40 tot 50 orders geschreven die we anders hadden gemist.”

Bijzonder, maar niet vervelend

“De frequentie was veel hoger dan verwacht”, zegt ook Ulrike Kähler, de managing director van beursorganisator Igedo Company, in een persbericht. “Mensen hebben vertrouwen in ons. Door de organisatie van Gallery Shoes in maart hadden we al ervaring met de vereiste gezondheids- en veiligheidsmaatregelen voor een dergelijk evenement. De afgelopen maanden hebben we ons concept verder ontwikkeld en geperfectioneerd. Ons team was extreem goed voorbereid.”

‘We hebben toch 40 tot 50 orders geschreven die we anders hadden gemist’

Anders is het wel. De meest in het oog springende maatregel is het verplichte mondkapje in de hallen. Met oog op het maximumaantal bezoekers per hal wordt iedereen bij het betreden en verlaten van de zalen gescand. Beveiligers in oranje zien erop toe dat de bezoekers zich aan de maatregelen houden. “Iedereen hield goed rekening met elkaar”, ziet Bas Zweerts, de mede-eigenaar van Zweerts Schoenen in Oisterwijk. “Het is best bijzonder om de hele dag met een mondkapje op te lopen, maar niet vervelend – het hoort er nu even bij.” “De organisatie was perfect in orde”, zegt Schreiner (Amani BV). “Ik begrijp alleen niet dat de ramen niet open konden. Alles zat dicht. Op een gegeven moment werd het binnen hartstikke warm met zo’n mondkapje op.”

Modebeeld proeven

Gallery Fashion & Shoes is de eerste editie in deze opzet. Normaal gesproken zijn het twee afzonderlijke events. “Omdat het onmogelijk was om de modebeurs op de oorspronkelijke datum in juli te laten doorgaan, besloten we de evenementen samen te voegen”, vertelde Kähler in een eerder interview. “We dachten er al langer over na om beide concepten meer te gaan mixen. Mode- en schoenenzaken beperken zich immers ook niet meer tot de verkoop van kleding en schoenen alleen.”

‘Best bijzonder om de hele dag met een mondkapje te lopen, maar dat hoort er nu even bij’

Toch is het niet helemaal een match. Gallery Shoes trekt zichtbaar meer bekende merken dan Gallery Fashion, dat een meer niche en avant-garde aanbod biedt. Veel grote modemerken werken namelijk vanuit de eigen showrooms in Düsseldorf en hebben deelname aan beurzen niet of minder nodig, gaf Kähler eerder aan. “Wij kwamen echt naar de beurs voor de schoenen”, zegt Zweerts. “Het aanbod in kleding en accessoires was me te Duits.” Hij was verrast dat het evenement doorging. “Normaal gaan we naast Düsseldorf ook naar Milaan. Dit seizoen slaan we Micam over, omdat veel fabrikanten aangeven niet te gaan. Hier kunnen we toch een beetje proeven wat het modebeeld gaat doen.”

Kleiner en soberder

In totaal zijn er ongeveer 300 exposanten met gezamenlijk zo’n 550 merken aanwezig, waarvan 60 procent uit de schoenen- en 40 procent uit de modebranche. Ondanks het gecombineerde aanbod is de beurs een stuk kleiner dan normaal. In plaats van de gebruikelijke vijf hallen zijn alleen de Alte Schmiedehallen, de Kaltstalhalle en de Halle am Wasserturm open. Wel is de Kaltstahlhalle nu volledig in gebruik; dat was tijdens eerdere edities niet zo. Hier zijn de premium schoenenmerken te vinden, samen met de modeleveranciers. De verdeling is ongeveer 50-50.

‘We willen de markt met Gallery Fashion & Shoes een platform bieden’

Het comfort-, kids- en urban segment, normaal verdeeld over drie hallen, zijn dit keer samen met de accessoires in de Alte Schmiedehallen gezet. Volgens Kähler heeft dat positief uitgepakt. “Dat de kinder- en comfortmerken in een bredere context werden gepresenteerd en niet in hun eigen ‘zone’, kon op veel positieve feedback rekenen.” Naast kleiner is de beurs ook soberder qua aankleding. Exposanten pakken eveneens minder uit. Dat is goed te zien bij Floris van Bommel. Normaal is de stand voorzien van een wandvullende visual, die al van afstand te zien is. Die is deze editie vervangen door een veel kleinere poster.

Overtuigd van meerwaarde

Er zijn dit keer minder schoenenexposanten aanwezig dan vorig seizoen. Was het lastig om leveranciers in deze coronatijden van deelname te overtuigen? “Zo zou ik het niet willen noemen”, zegt Mariska Kroese van Fairwise, de Nederlandse vertegenwoordiger van de beurs. “We hebben de markt met Gallery Fashion & Shoes een platform willen bieden. We zijn blij met degenen die daar gebruik van hebben willen maken en respecteren de keuze van bedrijven die dat niet hebben gedaan. Die hopen we in de toekomst weer te verwelkomen.” Kroese kijkt met een ‘positief gevoel’ op Gallery Fashion & Shoes terug. Ze is overtuigd van de meerwaarde van de fysieke beurs. “Een plek waar inkopers orders kunnen plaatsen, inspiratie kunnen opdoen en relaties kunnen treffen. Je treft hier zoveel branchegenoten onder één dak. Dat is met niets te vergelijken.”

Igedo Company neemt het gecombineerde concept van mode en schoenen mee naar de toekomst, met vier beurzen per jaar (twee met de nadruk op mode, twee met de nadruk op schoenen). De voorlopige data voor het volgende inkoopseizoen zijn al bekend. Gallery Fashion & Shoes vindt plaats van 31 januari tot en met 2 februari 2021 en Gallery Shoes & Fashion van 7 tot en met 9 maart 2021.

Beeld: Gallery Fashion & Shoes