TOP

Naakte modellen in reclamecampagne van Zappos

De Amerikaanse online schoenenwinkel Zappos heeft een spraakmakende reclamecampagne gelanceerd, waarin naakte modellen alledaagse dingen doen zoals joggen, frisbeeën of in een taxi stappen.

De campagne van reclamebureau Mullen bestaat uit een mix van naakte vrouwen, banners, video’s, een mobiele website, QR-codes en printadvertenties. De pay-off is: ‘More than shoes’. Bij de start in 1999 begon Zappos met de verkoop van schoenen via internet. Maar het bedrijf, dat inmiddels eigendom is van Amazon, verkoopt tegenwoordig ook kleding.

Groei
Het bedrijf legt met deze reclamecampagne de focus op kleding, omdat daarin nog flinke groei zit. “Bij Zappos geloven we echt dat we in principe alles kunnen verkopen”, zegt senior brand marketing manager Michelle Thomas tegen de New York Times.

Vanaf eind juli is er, na het scannen van de qr-codes met de smartphone, in de video’s te zien wat er met de naakte vrouwen gebeurt. Bezoekers worden doorgelinkt naar de mobiele site. Daar kunnen ze outfits uitzoeken en op de dame in kwestie uitproberen en de producten bestellen.  

‘Sex sells’
“Soms doen adverteerders iets heel erg creatiefs, terwijl de boodschap verloren gaat”, zegt Michelle Thomas van Zappos. Tot nu toe krijgt deze campagne van Zappos veel media-aandacht. De New York Times schreef dan ook: “If sex sells, then nudity cannot be far behind.”

Eind juli verschijnt er ook een naakte man in de online marketingcampagne van Zappos. Op de homepage van een grote zoekmachineportal vraagt het mannelijke personage ‘Arthur’ ??de bezoeker om hem te helpen aankleden in de Zappos-webshop.

Marketinguitgaven
De e-tailer zou in 2010 bijna twintig miljoen dollar aan marketing hebben besteed. In het eerste kwartaal van dit jaar heeft het bedrijf al zon vijf miljoen dollar uitgegeven.

De printadvertenties verschijnen in de augustus-edities van modebladen. De doelgroep is wat Zappos noemt “happy hunters”, of modebewuste vrouwen en fanatieke gebruikers van online media.