TOP

Na anderhalf jaar corona kijkt de branche tijdens Gallery Shoes & Fashion weer vooruit

De schoenenbranche lijkt er tijdens vakbeurs Gallery Shoes & Fashion, van 29 tot en met 31 augustus 2021 in de Areal Böhler in Düsseldorf, klaar voor om de coronacrisis achter zich te laten. Na anderhalf jaar crisismanagement is de blik weer op de toekomst gericht, zien de beursorganisatie en aanwezige exposanten. “Het C-woord is nauwelijks gevallen.”

Foto’s: Gallery Shoes & Fashion / Igedo Company

Het was een beetje lastig te zien vanachter de mondkapjes, maar tijdens Gallery Shoes & Fashion registreerden we vooral lachende gezichten. In tegenstelling tot andere grote mode- en schoenenbeurzen in Duitsland kon de vakbeurs in Düsseldorf van zondag 29 augustus tot en met dinsdag 31 augustus 2021 doorgaan. Het werd een editie die weer leek op hoe het voor corona was, te beginnen met het feit dat de beurs op de gebruikelijke datum kon plaatsvinden – de voorgaande editie werd van begin maart naar half april verplaatst en was zodoende meer een netwerkmoment dan serieuze inkoopbeurs. Verder werd de mondkapjesplicht versoepeld. De maskers mochten binnen de stands af, onder de voorwaarde dat er anderhalve meter afstand werd gehouden. Een mogelijkheid waar enthousiast gebruik van werd gemaakt. “Het voelde bijna zorgeloos als vanouds”, stelt Ulrike Kähler, de managing director van beursorganisator Igedo Company, in een persbericht. “Dit door de strikte naleving van ons beproefde hygiëneconcept en het feit dat alle aanwezigheden konden aantonen dat ze gevaccineerd, getest of van Covid hersteld waren.”

‘Het voelde bijna zorgeloos als vanouds’

Ulrike Kähler, managing director Igedo Company

Gericht inkopen

En het C-woord zelf? Dat is nauwelijks gevallen, ziet Rob Callenfels, de eigenaar van La Strada (Edel Fashion BV). “De sfeer zat er goed in”, zegt hij. “Natuurlijk zit iedereen door de winkelsluiting nog met veel zomervoorraad, maar het vertrouwen dat het goed gaat komen is terug. Inkopers kopen minder, maar ze kopen wél en niet alleen voor zomer 2022. Veel retailers willen ook de huidige najaarscollectie aanvullen, omdat ze vorig seizoen te voorzichtig hebben ingekocht.” Er hing een ‘goede vibe’ op de beursvloer, ziet ook Mariska Kroese van Fairwise, de Nederlandse vertegenwoordiger van Gallery Shoes & Fashion. “We hebben vanaf het begin van de coronacrisis gezegd dat we de markt een platform willen blijven bieden en hebben de mogelijkheid om dit veilig te organiseren. We merken dat we daarmee een duidelijke behoefte vervullen. Iedereen was opgetogen om elkaar weer fysiek te treffen. Dat was vorige zomereditie ook al zo, maar de sfeer was nu bedachtzamer en serieuzer. Mensen kwamen heel gericht naar Düsseldorf om zaken te doen. Ik heb van enkele exposanten gehoord dat dit hun beste Gallery Shoes tot nu toe was. Dat geeft hoop voor de toekomst.” (Tekst gaat verder onder foto’s)

Veel nieuwkomers

Met meer dan vierhonderd exposanten is de beurs helemaal volgeboekt. Een aantal schoenenleveranciers, waaronder Gabor, is na een periode van afwezigheid terug. Tussen de deelnemers zitten ook een groot aantal nieuwkomers, meer dan zeventig. Zoals de Nederlandse ondernemer Christiaan Berg met zijn schoenenmerk Parbleu Footwear, die op Gallery potentiële nieuwe klanten uit Duitsland en de Benelux hoopt te ontmoeten. Als we hem spreken is de eerste order al geschreven. “Ik heb de investering er al uit”, zegt hij tevreden. “Ik merk heel sterk dat winkeliers na anderhalf jaar crisismanagement behoefte hebben aan vernieuwing.” Berg is daarnaast op zoek naar een Duitse agent. “Ik wil hier nieuwe contacten leggen. Zoveel branchecontactmomenten zijn er niet, dit seizoen.”

Lees ook: Dit zijn de highlights van Gallery Shoes & Fashion voor zomer 2022

Trouwschoenen en zomerhoedjes

Vrouwenschoenenmerk Atelier Content uit België debuteert eveneens op de beurs. Als eerste aanzet voor uitbreiding naar Duitsland, vertelt mede-eigenaar Dageraad Huysmans. “Het team en de collectie zijn nu groot genoeg om die stap te zetten. Al merken we dat inkopers nog erg voorzichtig zijn met klassieke en elegante stijlen, waar wij gespecialiseerd in zijn. Onze Moments by Content-trouwcollectie doet het door alle uitgestelde bruiloften daarentegen wel erg goed.” Atelier Content is volgende editie weer van de partij met de wintercollectie. “We hebben begrepen dat Gallery als opvolger van de GSD dé plek is waar je moet zijn om de Duitse markt te bereiken”, knikt Huysmans’ collega Camille Houyet. “En dit is een toffe locatie, licht en overzichtelijk.” Naast het aantal nieuwkomers valt ook het grote aanbod aan tassen en accessoires op – in het bijzonder de brede selectie aan rieten zomerhoedjes. Volgens Kähler wordt dit segment meer en meer een integraal onderdeel van het Gallery-portfolio.

‘Na anderhalf jaar crisismanagement hebben winkeliers behoefte aan vernieuwing’

Christiaan Berg, oprichter Parbleu Footwear

Kleiner van opzet

Gallery Shoes & Fashion is met 400+ deelnemende merken kleiner van opzet dan de pre-corona edities; op de laatste beurs voor de coronapandemie (september 2019, red.) waren 600 merken aanwezig. Dat heeft zijn weerslag op de beursindeling. Segmenten die voorheen een eigen hal hadden (kids, comfort en urban), zijn opnieuw bij elkaar in de centraal gelegen Alte Schmiedehallen gezet. Daar is extra ruimte beschikbaar gekomen omdat de Kaltstahlhalle met de premium- en accessoiremerken ook deze editie volledig in gebruik is. Iets waar leveranciers maar al te blij mee zijn. “Dit is een veel betere plek”, zegt Rob Callenfels van La Strada over de nieuwe beursstand in de Alte Schmiedehallen. “Alle goede merken staan hier.” Leverancier Freddy Dreesens staat verderop in de industriële hal met zijn merken Kamo-Gutsu en Rogue Republic. Hij maakte zich vooraf wel even zorgen dat een kleinere beurs minder bezoekers zou trekken, maar het tegendeel blijkt waar. “Winkeliers zijn heel ‘eager’ om in te kopen. En er is veel vraag naar voorraad.” Op termijn hopen de exposanten wel dat de beurs weer in deelnemers groeit. “Voor de aantrekkingskracht”, zegt Callenfels. “Het is heel begrijpelijk en ook niet erg dat Gallery momenteel wat kleiner van opzet is, maar dat wordt het in de toekomst wellicht wel.” (Tekst gaat verder onder foto’s)

Blik op de toekomst

Managing director Ulrike Kähler laat weten ‘zeer tevreden’ op het event terug te kijken. “We kijken gemotiveerd en toegewijd als altijd vooruit naar de toekomst en treffen al voorbereidingen voor de volgende edities.” De data voor 2022 zijn al bekend. Gallery Fashion & Shoes (met de focus op mode) vindt plaats op 29-31 januari 2022 en op 23-25 juli 2022. Gallery Shoes & Fashion (met de focus op schoenen) vindt plaats op 6-8 maart 2022 en 28-30 augustus 2022.