TOP

Multibrandstore verdwijnt uit winkelstraat

Winkelstraten zullen in de toekomst steeds meer een uithangbord van de verschillende A-merken worden. Deze voorspelling doet Jones Lang LaSalle in hun winkelmarktspecial 2009.

Volgens het rapport van Jones Lang LaSalle zet de huidige economische situatie druk op winkeliers. De omzet in de detailhandel daalt, waardoor retailers gedwongen worden te vertrekken of minder goed presterende vestigingen af te stoten. Dit heeft een toenemende leegstand tot gevolg.

De onderzoekers verwachten dat de winkelstraat steeds meer een ‘experience’-gebied wordt waarin het aantal eigen winkels van merken toeneemt. De winkelstraten worden hierdoor zelf een letterlijke etalage van de verschillende A-merken.

Niet alleen zorgen de A-merken voor een veranderende winkelstraat, ook de komst van het internetshoppen heeft invloed. De ontwikkeling van internetwinkelen zorgt ervoor dat bepaalde branches uit het straatbeeld verdwijnen, dat de vraag naar winkelruimte in de aanloopstraten afneemt en dat andere branches op de lange termijn groeien. Ook worden merken kritischer in hun locatiekeuze en richten zij zich nog meer op specifieke doelgroepen.