TOP

‘Moving Forward’ 50 jaar samenwerking Merhottein-Gabor *

Samen met 300 gasten vierde Merhottein op donderdag 11 juni 2015 in Wijnfort Lent het 50-jarige jubileum van de samenwerking met het Duitse schoenenmerk Gabor.

Anderhalf jaar is Merhottein bezig geweest met de voorbereidingen, vertelde directeur van Merhottein Peter Munnichs eerder aan Schoenvisie. Dat resulteerde in een groots jubileumfeest, dat samen met 300 relaties gevierd werd.

Aan het begin van het jubileumfeest heette Peter Munnichs alle gasten welkom. Hij gaf uitleg over de inhoud van het middagprogramma ‘Moving Forward’, waarin Merhottein vooral vooruit wilde blikken op de toekomst van de schoendetailhandel. Dat programma bestond uit twee masterclasses en twee MeGa-sessies (Merhottein-Gabor).

Ook maakte hij de winnaar van de Miss Merhottein-award 2015 bekend. In samenwerking met de retailservice organisaties GMS en ANWR-Garant bezocht een mysteryshopper verschillende Gabor-verkooppunten. Daaruit werden drie winkels genomineerd: Omoda in Goes, Smits Schoenen in Drunen en Snoeren Schoen- en Voetspecialist in Teteringen. Martijn Smits, eigenaar van Smits Schoenen, mocht als winnaar een cheque van 750 euro in ontvangst nemen.

50 jaar Merhottein-Gabor: Miss Merhottein Award 2015

Peter Munnichs zei dat hij iets met de gasten wilde afspreken. “De zomer is nog maar net begonnen en de uitverkoop is al gestart. Laten we vandaag met elkaar afspreken dat in de toekomst de prijzen pas op 1 juli en op 1 januari omlaag gaan.”

Alle gasten werden in zes groepen verdeeld en onder leiding van een hostess naar het juiste programmaonderdeel gebracht.

Jort Kelder

Tv-presentator Jort Kelder verving Harm Eedens in de Lagerhuis-sessie. “Ik koop mijn schoenen alleen bij een Italiaanse schoenmaker in Florence. Ze kosten 1000,- euro per paar,” vertelde hij. Hij liet een Japans filmpje van outdoormerk The North Face zien, waarin consumenten in een winkel via een klimmuur een donsjack dat in het midden van de ruimte aan het plafond hangt, moeten grijpen. Een extreem voorbeeld van winkelbeleving.

50 jaar Merhottein - Gabor: Jort Kelder

Door middel van stemkastjes kon iedereen verschillende stellingen beantwoorden. Eén van die vragen luidde: “Wat zou je doen als je opnieuw kon beginnen?” De meerderheid (36%) koos voor winkelbeleving wijzigen. Kelder vroeg wat de retailers doen om meer beleving in hun winkel te creëren. Een winkelier vertelde dat hij een oude grammofoon in zijn winkel heeft staan, zodat klanten hun eigen plaatjes kunnen draaien. Een groot  aantal aanwezige detaillisten gaf aan een groot beeldscherm in de winkel te hebben. Twee winkeliers uit Hengelo vertelden collegiaal samen te werken door klanten naar elkaar door te sturen.  Op de vraag van Kelder welke retailers dit jaar meer omzet denken te behalen dan vorig jaar, reageerden slechts twee winkeliers positief.

Cor Molenaar

Prof. dr. Cor Molenaar gaf een lezing over de toekomst van de retail. “Winkeliers staan voor een uitdaging. Er wordt te snel naar internet als oorzaak van de dalende verkoop gewezen. Maar een eigen webshop vergt voor zelfstandige winkeliers grote investeringen en het is moeilijk om met Zalando te concurreren.” Daarom moeten zelfstandige winkeliers, volgens Molenaar, andere oplossingen vinden. “Consumenten gaan steeds goedkopere producten kopen, maar ook steeds duurdere. Het middensegment valt weg. Het aantal alleenstaanden en éénpersoonshuishoudens groeit, daardoor ontstaat een nieuw koopgedrag. Alleenstaanden wonen liever in de stad. Die urbanisatie gaat ten koste van kleine gemeenten in de provincie,” aldus de professor.

50 jaar Merhottein-Gabor: Cor Molenaar

Wat kunnen we doen om klanten te verrassen en te binden? Volgens Molenaar moeten retailers samenwerken met de lokale horeca  door middel van een loyaliteitsprogramma. In Boxtel konden consumenten sparen voor koffie met gebak en dat was een groot succes.  Molenaar pleit dus voor het invoeren van loyaliteitsprogramma’s. “Maar geen stempelkaarten, want dat is hopeloos ouderwets!” Ook gaf hij het voorbeeld van Schiedam, waar bijna de helft van de winkels leegstaat. Daar moet in de binnenstad een outletcentrum voor de lokale retailers komen. Op die manier kunnen ze hun oude voorraad verkopen en hun eigen winkel netjes houden.   

Volgens Molenaar zijn webshops de oude economie en zit de toekomst in de online platforms zoals het Chinese Alibaba, waarbij consumenten direct bij de fabrikant kunnen bestellen. Voor fysieke retailers blijft service een heel belangrijk aspect om klanten te binden.

Tot slot had Molenaar een harde boodschap: “We zien nu pas het topje van de ijsberg  van alle veranderingen in de retail en er komen geen betere tijden.”  

Duo Mier

Duo Mier zorgde met muzikaal improvisatietheater voor een luchtigere benadering van alle veranderingen in de schoendetailhandel. Met veel humor speelden ze op verzoek van het publiek allerlei situaties uit de winkel na. Ze sloten af met een kijkje in de toekomst: 100 jaar Merhottein-Gabor – The Musical.

Varen op de Waal

Ook was er voor sensatie gezorgd. De dames moesten hun hakken op de wal achterlaten en iedereen kreeg een zwemvest aan. Alle opvarenden kregen de boodschap om zich goed vast te houden. In kleine groepjes voeren de gasten in speedboten met een snelheid van 75 kilometer per uur over de Waal.

50 jaar Merhottein - Gabor:  speedboat varen op de Waal

Avondprogramma

Tijdens de netwerkborrel op het zonnige dakterras van Wijnfort Lent grapte Gabor-directeur Achim Gabor: “Het 100-jarig jubileum van Merhottein-Gabor wordt bij ons in Rosenheim gevierd! Mijn vader is 84 jaar geworden en mensen worden in de toekomst steeds ouder, dus heel misschien maak ik dat zelf ook nog mee.”

Na een walking dinner in de grote zaal was het tijd voor entertainment. Eerst was het de beurt aan zangeres Edsilia Rombley. Zij zong aan het slot van haar optreden een duet met collega Glennis Grace, die daarna het podium overnam.

50 jaar Merhottein - Gabor - Edsilia Rombley en Glennis Grace

Voor de gasten en medewerkers van Merhottein was het een zeer geslaagd jubileumfeest.