TOP

Moederbedrijf Ugg beleeft meest succesvolle eerste kwartaal ooit

Deckers Brands, het moederbedrijf van onder meer Teva en Ugg, heeft een buitengewoon goed eerste kwartaal van het fiscale jaar 2022 achter de rug. Alle merken van het Amerikaanse schoenenconcern eindigden dik in de plus.

Ondanks de coronacrisis – of misschien juist dankzij – kijkt Deckers Brands terug op een succesvol eerste kwartaal van het financiële boekjaar 2022, dat van april tot en met juni 2021 liep. Het fiscale jaar wordt afgesloten op 31 maart 2022. De netto-omzet steeg met 78,2 procent naar 504,7 miljoen dollar, tegen 283,2 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. Alle merken van het Amerikaanse schoenenbedrijf droegen bij aan de groei. Het gaat om Ugg (+70,8 procent), Hoka (+95,5 procent), Teva (+65,9 procent) en Sanuk (+13,7 procent). Dat Ugg nog steeds goed scoort, komt niet als een verrassing: het merk beleefde in 2020 al een revival dankzij de geëxplodeerde vraag aan comfortabele schoenen en pantoffels voor thuiswerkers.

Sterke start

Dat de cijfers Deckers tot tevredenheid stemmen, mag voor zich spreken. “Ons portfolio van merken leverde een sterke start van het fiscaal jaar 2022, wat de boeken in gaat als het meest winstgevende eerste kwartaal ooit “, aldus president en CEO Dave Powers. Ook over de rest van het fiscale jaar, dat eindigt op 31 maart 2022, is Deckers Brands optimistisch. Het concern verwacht over het boekjaar af te sluiten met een netto-omzet van circa 3 miljard dollar.

Wholesale herstelt

De schoenen van Deckers worden wereldwijd verkocht in meer dan vijftig landen. Het grootste deel van de omzet werd in de Verenigde Staten behaald. Hier steeg de netto-omzet met iets meer dan 82 procent naar 336,1 miljoen dollar. Internationaal werd een stijging genoteerd van 70,5 procent naar 168,6 miljoen dollar.

De omzet komt grotendeels voor rekening van het wholesale-netwerk, waar de verkopen met 140,2 procent stegen naar 344,3 miljoen dollar. Een jaar geleden was dit nog 143,4 miljoen dollar. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat de winkels waarmee Deckers samenwerkt het afgelopen kwartaal voor 60 procent open waren, waar dat vorig jaar slechts twintig procent was.

Beeld: Ugg