TOP

Modewebwinkel converteert steeds beter op smartphone *

Modewebshops converteren steeds beter op smartphones, zo blijkt een benchmark van ISM eCompany. Het conversiepercentage steeg 23,7 procent in het eerste kwartaal van 2016 vergeleken met dezelfde periode verleden jaar.

Door toenemend gebruik van de smartphone profiteren modewebshops van een relatief flinke toename in het mobiel verkeer, concludeert ISM eCompany in zijn onderzoek naar online winkelgedrag van consumenten bij modewebshops in Nederland. Momenteel delen de tablet en de smartphone de koppositie als het gaat om meest gebruikte apparaat voor bezoek aan modewebwinkels. Want terwijl het aandeel tabletbezoeken daalde met 14,3 procent, steeg het aandeel bezoeken vanaf mobiel met 35,7 procent.

 

tabel 1 ISM ecompany 2016

 

 

Shoppers blijken meer vertrouwd te raken aan online bestellen via de smartphone, blijkt uit het conversiepercentage. Dat steeg met 23,7 procent. 

 

tabel 2 ISM ecompany 2016 

 

 

De groei van het aantal smartphonebezoeken tot aan de winkelmand is groter: 75,6 procent. De gemiddelde orderwaarde blijft achter vergeleken met andere apparaten: op mobiel is dat € 95,20, desktop € 108,83 en tablet € 106,80.

 

De smartphone blijkt een steeds belangrijker rol te spelen in het oriëntatieproces van de online modeshopper. Daadwerkelijk iets bestellen blijft een moeilijk onderdeel: de resultaten laten een lichte daling zien in uitval van 2,465 procent in het aantal smartphonebezoekers dat het bestelproces zonder aankoop verlaat.

 

tabel 3 ISM ecompany 2016 

 

 

Dat strookt met onderzoek dat Google recent deed naar het online winkelgedrag van Nederlandse consumenten, meldt ISM eCompany. Google concludeert dat consumenten de smartphone gebruiken ter inspiratie en om informatie te verzamelen. Zodra de shopper toegang heeft tot een desktop, vindt de transactie plaats.

 

Volgens ISM eCompany neemt de smartphone in de toekomst een steeds prominentere rol in de customer journey, zowel voor oriëntatie als het doen van aankopen. Voor de benchmark werd data geanalyseerd van google analytics van 22 Nederlandse modewebshops uit het midden en hoge segment. Deze data was verzameld van 1 januari tot 31 maart 2015 en dezelfde periode in 2016. In totaal zijn bijna veertien miljoen webshopsbezoeken en 250.000 transacties bekeken.