TOP

Modeketen Tuunte stopt met uitverkoop omdat ‘het respectloos is’

“Wij doen niet meer mee.” Louis van Andel, algemeen directeur van modeketen Tuunte stopt met de uitverkoop omdat hij het respectloos vindt naar andere spelers in de keten. De ondernemer geeft hiermee gehoor aan een recente oproep van INretail voorzitter Jan Meerman.

Het was een beslissing van alle medewerkers, vertelt de 54-jarige algemeen directeur van Tuunte dat 42 modezaken heeft in vooral het oosten van Nederland en voor 80 procent eigen merken verkoopt. “We willen ons niet meer laten ‘regeren’ en de uitverkoop niet meer laten opleggen door andere ondernemers onder het mom dat we niet achter kunnen blijven.”


LEES OOK: Wat is de oplossing voor het failliete businessmodel van de modebranche?


Begin september plaatste hij op Facebook een open brief naar mederetailers waarin hij zijn besluit toelicht. “Wij blijven onze wintercollectie ook in de winter aanbieden tegen eerlijke prijzen. Prijzen die recht doen aan onze collectie, onze medewerkers, onze winkels, onze geloofwaardigheid én aan onze klanten.”

Wijs besluit?

Voorlopig stopt hij helemaal met de uitverkoop, maar Van Andel sluit een opruiming niet uit. “Een opruiming die als doel heeft restanten te verkopen, niet om consumenten te verleiden met lage prijzen.” Of hij een wijze beslissing genomen heeft weet hij nog niet. “De klant die echt voor de koopjes gaat, ja, die zijn we kwijt.” Aan de andere kant, zo beredeneert hij, “ik heb liever een goede omzet met marges waar ik wat aan over houd.”

Hij hoopt, en denkt, dat meer moderetailers zijn voorbeeld zullen volgen. “Voor ondernemers die eigen merken hebben, zoals wij, is dat natuurlijk makkelijker. Als jij een multibrandshop hebt dan moet je haast wel meegaan als je buren een trui voor de helft minder aanbieden.”

Branche kapotgemaakt

Zo doorgaan, maakt de branche echter uiteindelijk kapot denkt hij. Kleding aanbieden voor extreem lage prijzen, vindt hij ‘respectloos’ als je bedenkt dat er zoveel mensen in de keten, van katoenplukkers tot naaisters, hiervan betaald moeten worden. “Bovendien geef je de boodschap mee, dat iets weinig waard is. Opruiming zet marges onder druk en leveranciers krijgen al zo weinig betaald.”

De boodschap van Van Andel past in de oproep tot een nieuw businessmodel die Jan Meerman, voorzitter van brancheorganisatie INretail onlangs deed.

Tegen Textilia zei hij toen: “We moeten naar een rendabel systeem. Het huidige zorgt juist voor faillissementen. Nu (dit was september, MH) al wordt de wintercollectie in de uitverkoop gedaan. Toen het vorige week nog zo warm was konden consumenten geen zomerkleren of sandalen meer krijgen.”

Geld verdienen leidend

Van Andel denkt dat moderetailers die het water aan de lippen stond, jaren geleden al massaal mee zijn gegaan met de uitverkoophype “zonder zelf na te denken. Ze denken op een platte manier aan geld verdienen, dat is leidend geworden, in plaats van de rol die zij hebben als retailer in het winkellandschap.”

De vraag is natuurlijk in hoeverre consumenten daadwerkelijk selecteren op prijs. En daarover verschillen de meningen. ABN Amro vergeleek voor de prijs Beste Winkelketen van Nederland en de Webshop Award tientallen winkels en concludeerde dat prijs belangrijk is, maar personeel en service cruciaal zijn.

“Consumenten blijven kritisch afwegen hoe ze elke euro uitgeven, maar bij veel winkels zijn de personeels- en servicecomponenten doorslaggevend. Vooral in de categorieën waar prijs minder relevant is, zoals ‘Indoor’, ‘Optiek’ en ‘Lingerie en ondermode’. Ook bij ‘Damesmode’ en ‘Herenmode’ blijken deze componenten cruciaal.”

Maar een recente driejarige studie laat weer een minder prettig beeld zien voor retailers. Het stelt dat consumenten in te categorie vrouwenkleding niet meer dan 76 procent van de volledige prijs willen betalen.”

Nadenken over concept

Van Andel denkt dat een groep consumenten echt wel wil betalen voor prijs en service. “Kijk maar naar het succes van Rituals dat een plek vond in het middensegment en heel goed snappen hoe ze jou als consument betekenis kunnen geven en het gevoel dat je ‘zen’ bent en gezond als je bij hun koopt.”

Hij wijst verder naar de conceptstores die, “anders dan ketens waar investeringsmaatschappijen targets willen zien en medewerkers enkel kostenposten zijn en consumenten in hokjes worden geplaatst, wel nadenken over hun concept, hun rol en positief ondernemen.”

De reacties op het besluit van Tuunte zijn vooralsnog positief, zegt Van Andel. “We gaan hier ook echt aan vasthouden. Er zijn ook mensen geweest die na mijn open brief hebben gezegd dat de uitverkoopwet weer terug moet, maar weet je, een wet is bedoeld om burgers te beschermen en niet om slapende ondernemers te helpen.”