TOP

Modefabriek weer als vanouds [reportage + foto’s]

Tot opluchting van velen stond Modefabriek dit seizoen weer gewoon op zondag en maandag op het programma. Retailers konden er op zondag weer een uitje met hun personeel van maken. “Het was echt weer als vanouds.”

De verschuiving van Modefabriek naar maandag en dinsdag afgelopen zomer bleek eenmalig. Na alle kritiek stond de beurs dit seizoen gewoon weer op zondag en maandag op het programma. “Retailers komen op zondag echt met hun personeelsleden naar de beurs. Dat was vorige editie echt een gemis”, zegt Debbie Maat, sales manager van Sisterspoint. “Je denkt misschien: wat heb je aan al die winkelmedewerkers op je stand? Maar wij merken echt dat die hun werkgever stimuleren om bepaalde items in te kopen.”

Zowel exposanten als bezoekers waren blij met de zondag, die overigens wel iets minder druk bleek dan de maandag. Pauline Brakenhoff vindt het desondanks jammer dat Modefabriek de maandag en dinsdag niet nog één seizoen de kans heeft gegeven om te kijken wat de verschuiving in de winter zou doen. “Er vindt bijna geen enkele beurs in Europa nog in het weekend plaats, dus zo’n gek idee vind ik het niet. Maar ik snap wel dat je als organisatie niet opnieuw het risico wilt lopen op zo’n extreem rustige dinsdag. Wij hebben sowieso weer een heel goede beurs gedraaid.”

Als vanouds

En dat was bijna overal het geluid. “Het was echt weer als vanouds. Erg druk en de sfeer was goed”, zegt Johan Hübner, international sales manager van Tramontana. Ineke Bakker van Xandres kreeg zelfs Belgische en Duitse retailers op de stand en Fabienne Chapot, die na enkele seizoenen van afwezigheid weer terug was als exposant, heeft er ondanks de landelijke dekking van het merk zelfs nog een aantal nieuwe klanten bij. Circle of Trust lanceerde op Modefabriek de capsulecollectie met ex-hockeyster Naomi van As en Katja Schuurman was bij Pom Amsterdam, waar ze haar derde collectie presenteerde. Bezoekers gingen maar wat graag met de BN’ers op de foto.

Schoenennieuws

De stand van Fred de la Bretoniere en Shabbies Amsterdam in de centrale hal is niet te missen. Oprichter Fred de la Bretonière zit 50 jaar in het vak. RNF BV, sinds maart 2019 de nieuwe eigenaar van de Nederlandse schoenenmerken, brengt een eerbetoon aan een van Nederlands bekendste schoenenontwerpers met een speciale jubileumcollectie. De la Bretonière is zelf ook op de beurs aanwezig en het stralende middelpunt op de drukbezochte stand.

Naast Nederlandse exposanten als Fred de la Bretoniere, Hip Donna en Via Vai weten ook meer en meer buitenlandse schoenenmerken Modefabriek te vinden. Zo staat het Franse pronto moda-schoenenmerk Vanessa Wu voor het eerst op de beurs om de Benelux kennis te laten maken met de collectie en het concept. Ook het Italiaanse schoenenmerk Vic Matié is na lange afwezigheid weer terug op Modefabriek. “We willen graag uitbreiden in de Benelux”, zegt de Zwitserse vertegenwoordiger Angelo Pfyffer. “Modefabriek is een goed platform om ons aan Nederlandse en Belgische inkopers te presenteren.”

Het valt de exposanten op dat ook het internationale bezoek toeneemt. Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat de Berlijnse beurzen meer en meer een Duitse aangelegenheid worden en Modefabriek daarvan profiteert, denkt Preben Horsten, de managing director van tassenmerk Burkely. “We hebben zelfs iemand uit Tel Aviv in onze stand gehad, die speciaal naar Amsterdam was gekomen om te kijken wat er hier gebeurt.”

Noordhal rustiger

In de noordelijke mannenmodehal waren de reacties wisselend, vooral over de zondag. Waar het bij het ene merk heel rustig was, had de ander constant aanloop op de beursstand. Tim Kaijen, sales manager van New in Town, vond de zondag ‘teleurstellend’. “Ik had meer gang verwacht”, zegt hij. “En zag dat niet alle mannenmodemerken in één hal staan. Minimum en Gabba staan ergens anders, dat is niet duidelijk voor de bezoeker.”

Wat ook meespeelt is dat de grote merken – denk aan PME en Scotch & Soda – niet op Modefabriek staan, merkt onder andere Sander Engels van Le Nord Agency op. “Ik vind het belangrijk dat er een goede, Nederlandse modebeurs is, maar doordat de grote merken niet komen, heeft de beurs ook minder aantrekkingskracht.”

Nieuwe locatie?

In de wandelgangen ging het verhaal dat Modefabriek volgend seizoen verhuist naar een andere locatie. Janine Hurink, PR & communicatie manager van Modefabriek, laat desgevraagd weten dat daar geen sprake van is. “Ons event Off South was afgelopen zomer een groot succes en daar willen we komende zomer op doorborduren. We weten nu nog niet precies hoe en waar. Daar komen de verhalen misschien vandaan.”

Ze benadrukt dat Modefabriek wel altijd in beweging is en kijkt naar nieuwe initiatieven. Zo stonden de talks van experts waarvoor bezoekers zich konden inschrijven voor het eerst op het programma. “Daar is heel goed op gereageerd. Sommige talks waren van tevoren al volgeboekt en we zagen dat retailers hun medewerkers daar ook echt mee naartoe namen. Tegenwoordig is het niet meer genoeg om als beurs alleen stands met merken te bieden. We zetten steeds meer in op informatie, beleving en sfeer.”

Leuke bijverkoop: de stolpen met plantjes van Green Factory, bij Lexson Brands. Handgemaakt in Parijs en met een eigen ecosysteem. Af en toe water geven is genoeg.

Meer zien? Schoenvisie doet ieder seizoen in print en online uitgebreid verslag van de nieuwste beurs- en catwalktrends. Houd Schoenvisie.nl in de gaten voor de schoenentrends van Modefabriek en Schoenvisie Magazine voor onze trendspecials (mannen en vrouwen) voor winter 2020-2021. Nog geen abonnee? Hier vind je alle mogelijkheden.