TOP

Modefabriek stopt met aparte mannenmode-sectie

Modefabriek krijgt komende editie – 9 en 10 juli – geen afzonderlijke mannenafdeling meer. Volgens CEO Caroline Krouwels ligt de focus van het evenement vanaf nu op vrouwenmode en internationale ambities. Wel zullen merken met zowel vrouwen- als mannenlijnen exposeren.

Beeld: Modefabriek

Eerder deze maand stelde Modefabriek op de site nog ‘het nieuwe Men’s Department’ voor. Een exclusieve en centraal gelegen menswear area, die zou worden vormgegeven door Twan van de Laar, die eerder de inrichting van The Fashion Gallery op Modefabriek voor zijn rekening nam. Vanwaar deze ommezwaai? Carolien Krouwels, directeur van de modebeurs, geeft aan dat de groei van Preview Men in Nieuwegein deels te maken heeft met het stopzetten van de mannenmodesectie.

“Zij maken als platform voor mannenmode een geweldige groei door en we wensen ze alle succes”, zegt ze tegen Textilia. “Wij zien nog steeds graag mannenmode als onderdeel van Modefabriek, maar dan in combinatie met vrouwenmode. Dat is de keuze die we nu maken. Daarbij hebben wij een groter platform en bereik en daar hangt een ander prijskaartje aan.” De merken die zowel vrouwen- als mannencollecties aanbieden, krijgen een plek in Hal A bij gelijkgestemde merken en labels met dezelfde stijl. 

Internationale ambities

Modefabriek wil meer inzetten op vrouwenmode, met name in het hogere segment, groei in het kindermodesegment (sectie Drive-inn Junior) en op internationalisering. Het laatste gebeurt door meer internationale labels te presenteren, zegt Krouwels, die een toename ziet in Scandinavische en Italiaanse merken. Ook reizen steeds meer Duitse en Belgische inkopers af naar de Amsterdamse beurs. “We zien dit als een belangrijke ontwikkeling”, aldus Krouwels. “We worden ook benaderd door merken uit die gebieden. Dit maakt dat we onze blik meer richten op deze markten.”