TOP

Modefabriek opnieuw afgelast: ‘Buitengewoon verdrietig’

De wintereditie van Modefabriek gaat niet door. De plotselinge harde lockdown die in elk geval tot 14 januari 2022 geldt, heeft de organisatie doen besluiten om de aankomende editie van 23 en 24 januari te annuleren.

Foto: Modefabriek

Er is te veel onzekerheid over een eventuele verlenging van de lockdown, laat de organisatie weten. “Ook kunnen wij niet garanderen dat we in deze onvoorspelbare situatie – met de zich snel verspreidende nieuwe virusvariant omikron, de reisbeperkingen, quarantaine- en afstandsregels – de beurs op een veilige manier kunnen houden. We hadden absoluut de behoefte om door te gaan, de branche ook, maar we voelen ook dat we geen ijzer met handen kunnen breken.”

Grote verslagenheid

De verslagenheid is groot bij het team. “Nadat het kabinet op zaterdag 18 december een nieuwe lockdown afkondigde, realiseerden we ons direct dat alles weer op losse schroeven was komen te staan”, liet CEO Caroline Krouwels eerder deze week aan Schoenvisie weten. De intentie was op dat moment om het besluit over de feestdagen heen te tillen. “Met de eerdere edities die we moesten verplaatsen, zagen we het van tevoren aankomen. Dit keer totaal niet. We zaten in een fantastisch rijdende trein en dan ineens klap je tegen een stalen deur aan.”

Vergevorderd stadium

De organisatie was al in een vergevorderd stadium, met ruim 325 deelnemers op de exposantenlijst. Zij zijn inmiddels geïnformeerd. De ticketverkoop was al gestart, de bouw in gang gezet en de plattegrond getekend. “We voelden aan alles dat het een heel mooie beurs zou gaan worden, met mooie merken en een nieuwe frisse visie”, aldus de organisatie. “Dit is een enorme shock voor de hele branche, zeker ook voor de retailers die hun winkel hebben moeten sluiten in deze tijd van het jaar. Buitengewoon verdrietig.”

Focus op juli-editie

Modefabriek laat weten in januari weer met ‘frisse moed’ aan de voorbereidingen van de zomereditie te beginnen. Die staat gepland voor 10 en 11 juli 2022. “Want we hebben het allemaal gemist en moeten het nu alweer missen: een live trade event, het zakendoen, de dynamiek en emoties die ontstaan bij persoonlijke ontmoetingen.”