TOP

Modefabriek krijgt digitaal verlengstuk: ‘We stoppen niet met live events’

Modefabriek lanceert eind juli een online platform met een b2b marketplace. Deze zomer kunnen retailers hier inspiratie en informatie voor de inkoop opdoen nu de beurs in de RAI niet doorgaat. Het platform geldt als een uitbreiding in de activiteiten van Modefabriek.

Op het online platform van Modefabriek kunnen leveranciers en winkeliers elkaar ontmoeten en informatie delen. Onder leveranciers vallen niet alleen mode- en schoenenmerken, maar ook andere aanbieders uit de branche, bijvoorbeeld op het gebied van winkelinrichting, software en juridisch advies. “Ook wij gaan mee in de multichannel ontwikkeling”, zegt Modefabriek-directeur Lucel van den Hoeven. “We waren al bezig met het opzetten van een online platform voor de modebranche en die uitrol hebben we tijdens de coronacrisis versneld. Daar hadden we nu de tijd voor. Omdat we deze zomer geen fysiek evenement hebben, bieden we mode- en schoenenprofessionals dit platform om zich te presenteren. Om ondernemers tegemoet te komen in deze tijden is deelname het eerste seizoen gratis.”

Veel animo

Volgens Van den Hoeven wordt het initiatief goed ontvangen door merken en andere bedrijven. “We kunnen nog geen namen noemen, maar op dit moment hebben we al ruim 500 aanmeldingen binnen.” Ook brancheorganisaties als Inretail, Euretco en Modint en overheden krijgen een plek op het nieuwe platform. “We werken al jaren met ze samen en het platform is bedoeld voor de gehele industrie. Ze krijgen een eigen pagina, waar ze hun informatie met hun doelgroepen kunnen delen.”

“We hebben al ruim 500 aanmeldingen binnen.”

Eigen pagina

De b2b marketplace is een besloten gedeelte op het platform waarvoor bezoekers geaccrediteerd moeten worden. Elk bedrijf krijgt een pagina en kan zijn eigen informatie brengen, van collectiebeeld en verkooppunten tot nieuws, vacatures, events en workshops. Bezoekers kunnen merken volgen en merken kunnen hun volgers nieuwsberichten sturen. Van den Hoeven: “De mogelijkheden voor een digitale uitbreiding van wat we in de RAI doen, werden steeds groter. Dat wil niet zeggen dat we stoppen met live events. Het blijft belangrijk om een plek te hebben waar je elkaar kunt zien en waar je stoffen en materialen kunt voelen.”

Digital Fashion Week

Verder heeft Modefabriek zich als eventpartner voor het talks-programma aangesloten bij de door Fashion Cloud georganiseerde Digital Fashion Week van 28 tot en met 30 juli. Dit is een digitaal beursconcept en een programma met talks en masterclasses. Merken kunnen zichzelf presenteren tijdens brand sessions of een virtuele stand huren. Daarnaast is er een Mainstream-programma met trend talks, masterclasses en panel talks, waarvoor Modefabriek en Euretco Fashion content leveren. “De Digital Fashion Week biedt Modefabriek een prachtige kans om in deze spannende tijden ons netwerk van inspiratie te blijven voorzien door het leveren van relevante content. Het is een tijdelijk en eenmalig event. We willen de content die we voor het Mainstream programma leveren ook een plek op ons platform geven.”

Foto: Modefabriek