TOP

Modefabriek: kleurrijk, gezellig druk en met internationale aantrekkingskracht

Modefabriek voelde de afgelopen dagen weer als vanouds. De vakbeurs was druk, gezellig en vol inspiratie voor het komende herfst-winterseizoen. Eén ding is zeker na het zien van de collecties en trends: in het najaar van 2023-2024 kan je niet om kleur heen.

Foto’s: Textilia

Officiële cijfers zijn er nog niet, maar kijkend naar de goedgevulde paden en stands, kan je gerust stellen dat Modefabriek zowel op zondag als op maandag bovenmatig goed bezocht is. “Een positieve start van het nieuwe jaar”, noemt event director Merel Bunnik, die eveneens merkte dat de drukte bleef tot het einde van beide beursdagen. Modefabriek stond deze editie daarnaast opvallend hoog op de agenda bij Belgische en Duitse inkopers, merkten de organisatie en standhouders. 

Coole Amsterdamse streetstyle

Romy Topp, eigenaar van modewinkel R-Off Style in het Duitse Soest reisde naar Amsterdam om zich te laten inspireren door nieuwe trends en merken. “Ik ben blij weer hier te zijn, het aanbod is uitgebreid en verrassend. Wat dat betreft ben ik wel een beetje teleurgesteld in het aanbod van Premium (vakbeurs in Berlijn, red.) van afgelopen week.” Ook de Belgische Isabel Braspenning is enthousiast. Ze is voor het eerst op de beurs om zich te oriënteren voor de online shop die ze binnenkort start. “Dit is de perfecte plek om interessante merken te zoeken, te netwerken en als het lukt een talk of masterclass mee te pikken. Het valt me zeker niet tegen, ik heb al zo’n acht mooie merken gezien. Alix the Label bijvoorbeeld, zij brengen precies die coole Amsterdamse streetstyle met toffe eyecatchers. Sowieso vind ik het Nederlandse straatbeeld inspirerend en gedurfd. Stoer en vrouwelijk tegelijk, met veel meer kleur en lef dan dat je in België ziet.”

Kleurexplosie

Modefabriek was dit keer in ieder geval een kleurexplosie. Uitgesproken kleuren – van uitbundig oranje, paars, kobaltblauw en geel tot felle neontonen – waren overal. Startend bij de entree, waar bezoekers werden aangemoedigd kleurstalen af te knippen voor persoonlijke kleurkaarten. Meer inspiratie op het gebied van kleur, trends en visual merchandising was te vinden bij de colour shop, ingericht met producten in de belangrijkste trendkleuren van komende herfst-winter, en het trendforum, samengesteld door het trendforecasting magazine View. 

Paars

Ook de gepresenteerde collecties waren veelal kleurrijk. Vlak bij de entree trok de stand met stukken in felle neonkleuren van het Duitse Miss Goodlife tot ver in de middag veel bekijks. Fluor details zagen we naast onder meer felrood, roze en paars ook bij Due Amanti. Paars is voor vrouwen- en mannenmode een van de meest opvallende kleuren. “Paars is dé kleur van het seizoen”, zegt ook Gatien Andre, die nieuwkomer Nicce vertegenwoordigt. Op de stand van het Londense label bewijst het paarse fleecejack op een etalagepop een regelrechte trekker te zijn. Andre: “Iedereen valt er direct op.” Micha Noot, salesmanager van het workwearmerk Dickies, denkt dat paars waarschijnlijk een paar seizoenen gewenning nodig heeft. “Oranje daarentegen verkoopt momenteel erg goed.” 

Neutrale tinten

Hoewel je komend najaar niet om kleur heen lijkt te kunnen is er ook duidelijk een tegenstroming – met rustige, stijlvolle neutrale tinten als crème, camel en lichtgrijs – zichtbaar. Kim Dooruiter, die op Modefabriek het vrouwenmodelabel Kaos presenteert, hoort dat veel ondernemers klaar zijn met al het kleurgeweld. “Felle kleuren worden nog wel gekocht, maar dan vooral toon op toon, zodat het rustiger oogt. Iedereen lijkt opeens te vallen voor ingetogen stukken, mooie silhouetten en subtiele kleuren als grijs.” Bij mannenmodemerk Indicode staat vooraan op de stand de nieuwste range lichte, neutrale kleuren. Merwin Gilliad, verantwoordelijk voor de sales, verwacht er veel van, gezien de positieve reacties. “Dit was vorig jaar al een leuk kleurbeeld, maar toen durfden weinig inkopers het risico te nemen. Nu merk ik dat er meer gedurfde keuzes worden gemaakt. Zoals in de mode hoort.” 

Uniek

Voor wie qua kleuren en materialen geheel eigen keuzes wil maken, biedt het Italiaanse Ismara een uitkomst. Het vrouwenmodemerk is te vinden bij de deze keer uitgebreidere sectie Fashion Gallery en biedt de mogelijkheid om de modellen te laten uitvoeren in zelfgekozen kleuren en stoffen. “Vooral het unieke concept en eigen inbreng spreekt ondernemers aan”, vertelt Mayke Roijmans die het label zes jaar geleden voor het eerst op een kleine Italiaanse beurs zag en sindsdien in haar zaak La-May in Bladel verkoopt. 

Puffertassen

Uniek zijn daarnaast de doorgestikte puffertassen van Saint Muze op het Young Entrepreneurs Platform. Ontwerper Sam Zegelink hergebruikt (overstock) stoffen en maakt er maandelijks zo’n dertig tassen van die binnen mum van tijd zijn uitverkocht. Nadat het mode-en lifestyleplatform Hypebae items van het merk deelde explodeerde het succes en sindsdien wordt Saint Muze met name verkocht in Japan, China en Amerika. Zegelink showt op Modefabriek tevens de nieuwste toevoeging: joggingpakken. “We hebben veel retailaanvragen gehad, zowel voor de tassen als de pakken.” 

Schoenen

Zoals gebruikelijk heeft Modefabriek naast kleding en accessoires een mooi aanbod van schoenenmerken op de brandlist. Of het een reactie is op de hoge energieprijzen, wie zal het zeggen, maar afgaande op de nieuwe collecties hoeven we ons komende winter geen zorgen te maken om koude voeten. Het gebruik van warme materialen als teddy en vilt en het grote aanbod aan snow- en moonboots – twee grote trends voor najaar 2023 – springen direct in het oog. Verder blijven outdoorinvloeden een belangrijk thema voor vrouwen en mannen, in frisse en kleurrijke uitvoeringen. En ook bij de schoenen valt het kleurgebruik op, met name in de hoek van paars, lila en roze.

Kindermode

Deze editie is er ook kindermode te vinden op Modefabriek. De organisatie werkte hiervoor samen met kindermodeplatform Drive Inn Junior. Zowel de exposanten als bezoekers zijn blij verrast met de ‘mooie, volwassen en transparante’ opzet. Ook de merkenselectie – met labels als Ai&Ko, Ballin, Diesel, Petit by Sofie Schnoor, Oilily, Male Lions, Le Temps des Cerises en Blauer.USA – sluit goed aan bij het aanbod van Modefabriek. Op zondag is het bij deze sectie nog wat rustig, maandag is er al meer aanloop. De toon is gezet, vindt mede-initiatiefnemer Joost Hoppenbrouwers van Hop Agenturen. “De combinatie met Modefabriek is fijn voor zaken die zowel interesse hebben in het volwassen als het kindermodesegment. Maar ook voor winkels die een bepaald merk verkopen en daar ook de kinderlijn van willen brengen, zoals bij het populaire Malelions het geval is. We hebben naar Modefabriek de ambitie uitgesproken de samenwerking te willen voortzetten, maar in welk jasje weten we nog niet.” 

Bekijk hieronder een impressie van Modefabriek: