TOP

Modefabriek gaat door in januari

De wintereditie van Modefabriek in januari 2021 gaat door. Gewoon in de RAI Amsterdam, maar wel in een eenvoudigere opzet. Directeur Lucel van den Hoeven: “Het was noodzakelijk om de beurs anders op te zetten. Het is ook goed om onze eigen waardes tegen het licht te houden.”

Modefabriek keert op 24 en 25 januari 2021 terug in de RAI Amsterdam met een nieuw corona-proof concept: The Naked Edition. “Zoals het er nu uitziet, zien we genoeg mogelijkheden om een evenement te laten doorgaan”, licht directeur Lucel van den Hoeven toe. “Als de situatie blijft zoals nu, kan het binnen de regels en is er niets wat ons tegenhoudt. Uiteraard met inachtneming van alle corona-protocollen.”

Aan wat voor maatregelen moeten we dan denken?

“We zijn nog gesprekken aan het voeren over de protocollen. Die hebben bijvoorbeeld te maken met de breedtes van de gangpaden en hoe je voorkomt dat mensen te dicht bij elkaar komen. Dat zijn we nu aan het doorlopen. Je kunt daarbij denken aan het instellen van eenrichtingsverkeer of bezoekers verspreiden over twee dagen. Ik denk dat er uiteindelijk weinig verandert voor ons, omdat we heel veel ruimte hebben in de RAI.”

Kunnen er nog net zoveel bezoekers komen?

“De locatie is groot, dus dat zal geen enorme beperkende factor zijn. Er moet op bepaalde plekken wel gestuurd worden bij drukke momenten, zoals bij de ingang. We kunnen heel flexibel zijn met de ruimte en het aantal exposanten. Hoeveel mensen er naar binnen mogen, ligt aan de uiteindelijke grootte van de beurs. Dus dat is even afwachten. De beurs zal niet zo groot worden als voorheen, ook vanwege de nieuwe opzet met andere stands. Maar ik ben blij dat we weer van start kunnen.”

Volgens het persbericht wordt de beurs ‘clean, helder, zeer toegankelijk in prijs, eenvoudig van opzet en met een focus op ontmoeting’. Wat kunnen we verwachten?

“Het was noodzakelijk om de beurs anders op te zetten. Veel bedrijven in de branche hebben problemen met hun cashflow, waardoor de prijzen toegankelijker moesten. Daarnaast voelen we nu meer dan ooit dat het weer om de waarde van spullen moet gaan. Zo kwamen we op dit concept, met een simpelere opzet, cleane stands en een eenvoudiger manier van presenteren. Het moet echt gaan om de producten en de informatie. Daarom heet het ook The Naked Edition.”

‘De kosten voor een stand worden substantieel minder’

Dus aanstaande editie geen grote stands meer?

“Nee. Je moet voor de stands echt denken aan een achterwand en alleen maar rekken. Echt een soort puurheid en naaktheid. Alle aandacht gaat uit naar de producten. De kosten voor een stand worden substantieel minder en daardoor wordt het toegankelijker voor exposanten om deel te nemen. Prijzen kan ik nog niet noemen, omdat we de pakketten voor deelname nog aan het ontwikkelen zijn. Dat is niet een op een te vergelijken met de oude situatie of met andere beurzen. Niet alleen de stand, maar ook de kosten eromheen die veel merken maken, verdwijnen nagenoeg, zoals de catering en randactiviteiten. De besparing voor exposanten is enorm. Of we de entreeprijs ook gaan verlagen, hebben we nog niet besloten.”

Wat doen jullie met het programma met presentaties en workshops?

“Ook daar gaan we voorzichtig mee om. Onze lezingen werden altijd goed bezocht, dus op de manier waarop we het deden kan het niet. Maar informeren hoort bij onze kernwaardes, dus aan informatievoorziening zullen we niet inboeten. We zijn er nog mee bezig hoe we dat vorm gaan geven. Daar kunnen we bij uitstek een combinatie maken met ons online platform. Ook zullen we deze editie geen stores op de beursvloer neerzetten. Het lijkt nu misschien of het in januari een hele kale bedoening gaat worden, maar we gaan wel duidelijk ons handschrift doorvoeren in de aankleding van de beursvloer. Modefabriek heeft natuurlijk wel een naam hoog te houden.”

Daarnaast openen jullie de deuren voor exposanten in alle segmenten.  

“We hebben dit keer weinig restricties. Nu hebben we met alle segmenten al ervaring: vrouwenmode, mannenmode, kindermode, schoenen, accessoires. Dus die zijn allemaal welkom. Maar we gaan geen aparte Kleine Fabriek-afdeling maken. En hoewel we een bredere blik hebben, blijven we onze waardes wat betreft de selectiecriteria trouw. Qua prijssegment hanteren we dezelfde ondergrens.” 

Hoe zijn de eerste reacties?

“We krijgen heel positieve reacties van exposanten. Zo van ‘hé hé, we kunnen eindelijk weer.’ Ik heb dat gevoel zelf ook, dat je weer wat wilt ondernemen. De beurs Gallery in Düsseldorf is afgelopen maand doorgegaan in iets kleinere vorm en dat geeft hoop voor andere beurzen in de toekomst. Ik blijf heilig geloven in plekken waar je elkaar live kunt ontmoeten. Dat blijkt ook uit reacties die ik uit de branche krijg. De behoefte om elkaar weer te spreken en producten te zien is er zeker. Ik kan alleen niet voorspellen hoe corona zich ontwikkelt.”

Beeld: Modefabriek