TOP

Modefabriek: de opvallendste schoenentrends voor zomer 2019

Wat was er op Modefabriek, 8 en 9 juli in Rai Amsterdam, te zien op het gebied van schoenen, tassen en accessoires? Wat opviel: voor lente-zomer 2019 zit de vernieuwing niet zozeer in de modellen, maar in de materialen en het uitbundige kleurgebruik.

Plastic fantastic

Het gebruik van doorzichtig plastic was een van de opvallendste schoenentrends voor zomer 2018. En zorgde tegelijk ook voor de nodige opgetrokken wenkbrauwen. Gezondheidsspecialisten waarschuwen in de Belgische Metro dat je de schoenen – in ieder geval de dichte variant met hoge schacht – beter niet kunt dragen. Het materiaal ademt niet, dus vocht en warmte kunnen nergens heen. Een ideaal klimaat voor bacteriën en schimmels.

Blijkbaar hebben merken de waarschuwing ter harte genomen, want voor zomer 2019 kiezen ontwerpers voor plastic bandjes en cut-out details óf open modellen. Het transparante plastic heeft plaatsgemaakt voor vrolijke (neon)kleuren. De kleurrijke collecties van het Braziliaanse Melissa en het Israëlische Moses, die volledig van respectievelijk PVC en PCU gemaakt zijn, trekken veel bekijks. Net als de plastic tassen van het Amsterdamse Jouer Studios.

20180716_195039 

20180708_222434

20180708_222624

20180716_170521

20180716_170907

(Foto 1: Moses, 2: Lodi, 3: Melissa, 4: Jouer Studios, 5: Café Noir)


Lees ook onze reportage over de juli-editie van Modefabriek: ‘Er is duidelijk een nieuwe energie voelbaar en zichtbaar’


Gen Z Yellow

Het nieuwe millennial pink, zo wordt ‘Gen Z yellow’ al genoemd. De kleur staat ook wel bekend als ‘notice me yellow’ en wordt gelinkt aan generatie Z (geboren tussen 1995 en 2010). De kleur (of eigenlijk meer een handvol tinten, van lichtgeel tot mosterd) heeft razendsnel aan populariteit gewonnen en dat is ook de schoenenmerken die op Modefabriek hun nieuwe collecties presenteerden niet ontgaan. Geel is oververtegenwoordigd, maar zomer 2019 wordt sowieso een kleurrijk seizoen. De economie gaat weer lekker en dat vertaalt zich een vrolijk en uitbundig palet. Of, zoals trendforecaster Jan Agelink het tijdens de Trenddag in zijn ‘Colour me happy’-presentatie stelde: “We zijn kleur opnieuw aan het ontdekken.”

20180708_222319

20180708_222418

20180708_222825

20180708_222742

20180708_222806

20180716_172307

(Foto 1: K-Swiss, 2: Lodi, 3: Copenhagen, 4: Woden, 5: Rollie, 6: Café Noir)


Wil je als eerste weten wat het nieuwe zomerseizoen gaat brengen? Schoenvisie doet ieder seizoen in print en online uitgebreid verslag van de actuele beurs- en catwalktrends. Nog geen abonnee? Hier vind je alle mogelijkheden.