TOP

Modefabriek #42: Positieve verhalen in volle wandelgangen [reportage + audio]

Vergeleken met afgelopen edities was de 42e Modefabriek op 22 en 23 januari weer terug geëvolueerd tot een bruisende bedoening. De gangpaden stonden haast constant vol met bezoekers en hoopgevende verhalen werden de lucht in geslingerd. “Dit is dik de beste Modefabriek tot nu toe.”

“Het was een zeer mooie en positieve Modefabriek, dat heb ik aan alle kanten gehoord”, vertelt Joke van der Wijngaart, coo bij Modefabriek, aan het eind van twee drukke dagen aan Textilia. De 42e editie van de modevakbeurs op 22 en 23 januari was inderdaad haast het tegenovergestelde van de verhalen die we vorig jaar hoorden. Waar velen in 2016 nog negatief gestemd waren, was er dit keer weer leven te zien in de ogen van zowel de inkopers als de exposanten. “Ik denk dat dit komt omdat het economisch weer beter gaat”, legt Van der Wijngaart uit. “Er is een urgentie om elkaar op te zoeken, samen te werken en kennis te delen.”

Modefabriek 42 januari 2017 (8)

Ook Martijn Smits van Martijn Smits Agenturen (met Palladium op de Modefabriek) merkte dat er een positieve sfeer op de beurs hing. De retailers die zijn stand bezochten – vooral schoenenwinkeliers – hadden afgelopen seizoen goed gedraaid en hebben er het komende half jaar weer zin in. “Het is de derde keer dat Palladium op Modefabriek staat, maar dit seizoen is voor het merk dik de beste Modefabriek tot nu toe.”

Carlijn van Uum, eigenaar van agentuur Studio Hotstuff (met schoenen- en tassenmerk Matt & Nat op de Modefabriek) stemt daarmee in:




Uitverkoop

Ook Willem Verberne van Blue Seven ziet de positieve vibe, maar vindt toch dat de modebranche nog niet helemaal op orde is. Vooral op het gebied van uitverkoop valt volgens het nog veel te halen:




Kritisch

Terai van Eijk van Jos Bles (met Silvian Heach op de Modefabriek) is iets kritischer op de inrichting van de Modefabriek:


Modefabriek 42 januari 2017 (4)

More than Mode

De Modefabriek draait om ‘More than Mode’. Daarom is er naast de nieuwe collecties ook een programma opgezet dat draait om netwerken en informeren.  “Bezoekers willen niet alleen maar inkopen, maar ook geïnspireerd worden”, vertelt Van der Wijngaart. “Wij bieden creativiteit, innovatie en netwerken met een funfactor. Daar is behoefte aan dus dat bieden we.”

Jolijn Fiddelaers is samen met haar collega speciaal voor dit programma naar de Modefabriek gekomen. Als ontwerper voor Karigar staat ze niet met een eigen stand op de beurs en hoef ze ook niet langs te gaan bij merken, maar laat ze zich inspireren door lezingen en activiteiten:

“We leggen de lat heel hoog voor onszelf en de markt blijft in beweging”, voegt Van der Wijngaart als laatste eraan toe. “Dat betekent dat we ook volgende editie weer gaan veranderen. Onder ‘More than Mode’ kan eigenlijk nog veel meer vallen dus daarom willen we dat nog verder uitbreiden.”

Eerste keer

Voor Ilse, Esmée en Annemarie van She Moda was het de eerste keer op de Modefabriek. De winkel bestaat nog geen jaar, maar via een merk konden ze langs komen: