TOP

Mode kopen via smartphone steeds populairder [onderzoek] *

Een kwart van de online mode-aankopen in ons land wordt gedaan via een smartphone. Dat blijkt uit onderzoek van Criteo, specialist op het gebied van performancemarketing.

Kleding en schoenen worden steeds vaker gekocht via een smartphone, laat het Fashion Flash Report van specialist in performancemarkting Criteo zien. Een kwart van de mode-aankopen in ons land gaat via een smartphone, dezelfde periode een jaar eerder lag dat percentage nog op 15 procent.

 

Plaatje 1 Stijging modeaankopen via de smartphone 15 naar 24 

 

 

42 procent via mobiel

 

Wanneer gekeken wordt naar de totale mobiel mode-aankopen in ons land, waarbij de smartphone en de tablet bij elkaar worden gevoegd, blijkt dat 42 procent van de fashionaankopen via een van deze twee apparaten wordt gedaan in Nederland. Hiermee scoort fashion hoger dan andere branches, zoals sport en wonen. 

 

 

Plaatje 2 Mobiele aankopen 42

 

 

Weekend favoriet

 

In het weekend kopen fahionshoppers vaker via de smartphone of tablet dan doordeweeks. Als ze op werkdagen wel mobiel kopen dan gebeurt dat vooral vroeg in de ochtend.

 

Het tabletgebruik piekt vooral op de zondag, de smartphone wordt voor mode-aankopen veelal gebruikt op zaterdag. Doordeweeks gebruiken modekopers vooral de desktop, en vooral overdag.

 

Plaatje 3 Aankopen per tijdstip

 

 

Plaatje 4 Aankopen per dag

 

Laag risico

 

Dure kleding en schoenen worden niet vaak met een smartphone gekocht. Via het kleine scherm van een mobieltje schaft de modekoper het liefst items aan met een laag risico, zoals een T-shirt of een accessoire. Zo’n product is vaak goedkoper en hoeft niet altijd te worden gepast, stelt Criteo in het rapport. Dat biedt de retailer de mogelijkheid om gericht suggesties te doen aan shoppende online bezoekers voor extra aankopen.

 

Plaatje 5 Top 5 meest gekochte producten per device 

 

Nederland loopt achter  

 

Ondanks dat steeds meer Nederlanders de smartphone gebruiken om de garderobe aan te vullen, loopt ons land relatief achter qua smartphonegebruik. Japan (57%), Korea (55%) en het Verenigd Koninkrijk (40%) voeren de lijst aan voor smartphonegebruik.

 

Plaatje 6 Samrtphonegebruik internationaal

 

 

Plaatje 7 mobiel gebruik internationaal

 

 

Binnen 

 

Overigens is het zo dat Nederlandse online shoppers die eerder iets bij een webshop hebben gekocht binnen dertig dagen terugkomen voor een nieuwe aankoop, concludeert Criteo. Dat betekent dan dat de shopper tevreden is met de aankoop en weet waar producten online te vinden zijn. Volgens Criteo is het daarom belangrijk aandacht te besteden aan de nieuwe online shoppers; eenmaal binnen en gewend aan je shop, komen ze eerder terug voor een aankoop.

 

 

Plaatje 8 Eerder bezoek 

 

Voor het rapport onderzocht Criteo 34 Nederlandse moderetailers en meer dan 250.000 transacties. 

 

Smartphonista’s 

 

Daarnaast heeft Criteo in dit rapport een onderzoek onder 1.500 Amerikaanse fashionshoppers verwerkt. Dat onderdeel geeft interessante inzichten in de motieven van smartphone-shoppers, die zij kortweg de ‘smartphonista’s noemen. 

 

Hoewel deze resultaten geen betrekking hebben op de Nederlandse markt, bieden ze wel interessante inzichten voor de Nederlandse online modebranche, omdat deze smartphonista’s een onderdeel zijn van de nieuwe generatie consumenten.

 

 


Meet the smartphonista

Uit het onderzoek onder 1.500 Amerikaanse fashionshoppers blijkt dat 59 procent van de smartphonista’s gek is op kleding kopen. Wel is het zo dat ze het snel willen hebben en dat ze vaker dan ‘desktopkopers’ meerde maten van een item bestellen. Overigens gaan ze niet altijd voor het meest waardevolle product; evenals modeshoppers die online kopen via een desktop of tablet letten ze op de prijs.

 

Smartphonista’s doorlopen de hele customer journey op hun mobieltje. In cijfers:

 

  • 68% doet research naar nieuwe kleding allereerst op de smartphone
  • 67% gebruikt regelmatig het mobieltje om in de winkel prijzen te vergelijken
  • 51% geeft de voorkeur aan kopen via de smartphone
  • 49% is op zijn hoede bij het invoeren van credit card gegevens
  • smartphonista’s delen bijna twee keer zo vaak hun nieuwe aankopen op sociale netwerken

 

 

Zes tips voor online retailers voor het verleiden van de smartphonista:

 

1. Maak online indruk: zorg voor een geweldige ervaring zowel online als in een app.

 

2. Zorg voor snelle levering.

 

3. Help ze de juiste maat te vinden; hou het simpel en biedt ze gratis retourneren aan.

 

4. Zorg dat ze simpel hun aankopen kunnen delen op sociale netwerken.

 

5. Geef ze verschillende betaalopties.

 

6. Zorg dat je ze suggesties voor andere aankopen kunt doen,zodat ze meer bestellen dan alleen een T-shirt of sieraad.