TOP

Mode- en schoenenwinkels plussen voor vierde maand op rij

Kleding- en schoenenwinkels realiseerden afgelopen juni voor de vierde maand op rij opnieuw flink hogere omzetcijfers dan een jaar eerder.

Moderetailers zagen hun omzet met 21 procent toenemen en schoenen- en lederwarenzaken plusten met 22 procent, blijkt uit cijfers van het CBS. Een jaar eerder schreven beide sectoren in de nasleep van de eerste lockdown in die maand nog rode cijfers. Het consumentenvertrouwen was met -27 toen ook een stuk lager dan nu met -3. De omzet van kleding- en schoenwinkels was ook hoger dan in juni 2019. De totale detailhandel zette 6 procent meer om, non-foodwinkels plusten met 8 procent. Ook het online kanaal liet groeicijfers zien. Webwinkels (pure players) zagen de verkopen met 15 procent toenemen, multichannel retailers verkochten online 20 procent meer.

Bron: CBS

Nog niet terug op het pre-corona niveau

Toch zijn mode- en schoenenwinkels ondanks de recente positieve resultaten de klap van de lockdown nog niet te boven. Dat concludeert ABN Amro in de nieuwste Stand van retail (juli 2021), op basis van cijfers van het CBS en eigen transactiedata. Kledingwinkels komen over januari tot en met mei 2021 uit op een omzetdaling van 5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, schoenen- en lederwarenzaken op een min van 4 procent (de cijfers van juni zijn hierin nog niet meegenomen, red.). Daarmee doen de sectoren het wel beter dan de totale non-foodsector, die de omzet met 9 procent zag krimpen.

Foto: Clark Street Mercantile via Unsplash