TOP

‘Mode- en schoenenwinkels missen onderscheidend vermogen’ [onderzoek] *

Bijna een op de drie winkelketens is niet onderscheidend genoeg en speelt onvoldoende in op de wens van hun klanten, blijkt uit de retail ranking 2016 van onderzoeksbureau Q&A. Daar zitten vooral mode- en schoenenwinkels tussen. “Ze moeten zich meer aanpassen aan het veranderende koopgedrag van hun klanten.”

Uit de retail ranking 2016 van onderzoeksbureau Q&A blijkt dat slechts 7 procent van alle retailers echt toekomstbestendig is. Die toekomstbestendigheid bepaalt het onderzoeksbureau op basis van zaken zoals onmisbaarheid in het winkelgebied, blije bezoekers, onderscheidend vermogen, aantrekkingskracht, herhalingsaankopen, webshops en flexibele afhaalpunten. 

 

Op die lijst van beste retailers staat slechts één modespeler, de Bijenkorf. Gekeken naar onderscheidend vermogen, het vermogen om veel traffic te genereren en een sterk online profiel scoort het warenhuis vier van de vijf sterren. 

 

Onder de maat

 

Het gros van mode- en schoenenwinkeliers presteert ten opzichte van andere retailbranches gemiddeld genomen onder de maat, concludeert Q&A-consultant Francella Barmentloo. “Een opvallend aantal mode- en schoenenwinkeliers staat in de gevarenzone van de ranking”, zegt ze. Zo scoren Van Dalen en Mexx één ster. New Yorker, Pieces en America Today hebben anderhalve ster. Ook in de gevarenzone zitten onder meer Men at Work, Coolcat en Superstar met twee sterren.

 

Met die kwalificaties zou je je totale formule goed onder de loep moeten nemen, zegt Barmentloo, al is enige nuance volgens de consultant op zijn plaats. “Er moet rekening worden gehouden met het feit dat het onderzoek is uitgevoerd onder consumenten in de leeftijd van 18 tot 75 jaar. Als je zou inzoomen op de specifieke doelgroepen van bepaalde winkels dan komen sommige retailers uit op een andere plek in de ranking. Denk hierbij aan een winkel als Primark.”

 

Sissy Boy onderscheidend

 

Op onderdelen blijken bepaalde modespelers het best aardig te doen. Gekeken naar onderscheidende winkels, blijkt slechts 8 procent van de retailers zijn klanten écht blij te maken. Lush, Rituals en de Wereldwinkel zijn het meest onderscheidend. Sissy Boy scoort op dit punt ook goed, vindt 50 procent van de ondervraagden. 

 

Onderscheid blijkt een belangrijke indicator voor onmisbaarheid, stelt Q&A. Voor 21 procent van de retailers geldt dat ze écht onmisbaar zijn. Algemeen geldt dat Lidl, Keurslager en Kruidvat winkels zijn die de consument zal missen wanneer deze het winkellandschap verlaten. Voor C&A geldt dat 62 procent van de mensen de aanwezigheid van deze modeketen in het winkelgebied belangrijk vinden, voor Primark is dat 55 procent.

 

Positionering

 

Retailers zonder duidelijke positionering zal de consument niet missen, dat geldt voor 13 procent van de retailers. In dit rijtje staat schoenenketen Van Dalen; slechts 18 procent heeft aangegeven deze winkel te missen.

 

Als het gaat om loyaliteit hebben retailers het lastiger. Optiezaken en supermarkten doen het op dit punt het best, maar voor 70 procent van de winkelketens is het onwaarschijnlijk is dat hun klanten de eerstvolgende aankoop weer bij hen doen. Bodyfashionzaken Hunkemöller en Livera blijken in de modebranche volgens Barmentloo nog wel over loyale klanten te beschikken. Iets meer dan de helft van de ondervraagden heeft aangegeven de volgende aankoop daar zeker weer te doen. “Ook MS Mode en vanHaren scoren op dit punt goed.”

 

Klant wil Primark-webshop

 

Hoewel steeds meer mensen online bestellen, heeft 17 procent van de Nederlandse retailers geen webshop. Denk aan Primark, Intratuin, Action en Flying Tiger. Hier blijkt de wens van de klant maatgevend. 45 Procent van de mensen wil online kunnen shoppen bij Primark. Een kwart wil dat bij Action kunnen doen. Voor klanten van Intratuin is dat minder belangrijk (16 procent). 

 

Wanneer retailers zonder webshop hier niet in investeren, lopen ze op lange termijn het risico omzet te verliezen aan spelers die daar wel op inspelen, stelt Q&A. “Het is belangrijk om naar de wens van de klant te luisteren, dit geldt ook voor een populaire winkel als Primark”, concludeert Barmentloo. Voor de modebranche in het algemeen zegt ze dat het belangrijk is duidelijk positie te kiezen. “Mensen zijn toch minder loyaal aan mode- en schoenenwinkels. De middenweg is er niet meer, geef mensen een reden om bij jou te komen.”

 

Q&A maakt de retail ranking sinds 2014. In dit onderzoek zijn dit jaar 204 retailers meegenomen. Het onderzoeksbureau heeft de online prestaties en mogelijkheden van winkelketens beoordeeld en in totaal 7.500 consumenten naar hun mening gevraagd.