TOP

Mode- en schoenenketens in gezamenlijk statement: ‘Open de retail, de koek is op’

Open de retail. Daartoe roepen vijftien Nederlandse winkelketens, waaronder America Today, Van Uffelen, We Fashion en Ziengs Retail, op een in brandbrief. “Voortzetting van het huidige beleid betekent blijvende schade.”

Foto: Schoenvisie

Open de retail. Daartoe roepen de CEO’s van vijftien Nederlandse mode- en schoenenketens op in een gezamenlijk statement, dat ook naar Kamerleden is gestuurd. Het gaat om America Today, Chasin’, Claudia Sträter, Expresso, Jeans Centre, MS Mode, Only for Men, Scapino, Score, Shoeby, Takko Fashion, Van Uffelen, We Fashion, Wibra en Ziengs. De retailers vragen het kabinet om steun. “Om dat te doen wat goed is voor Nederland en onze mensen.”

Blijvende schade

Voorzetting van het huidige beleid leidt volgens de CEO’s tot blijvende schade voor de binnensteden en periferieën. Die ontwikkeling is al gaande, schetsen zij: nu al kopen consumenten massaal over de grens, bij winkels in buurlanden zonder lockdown en bij internationale webgiganten die ‘niet bijdragen aan de Nederlandse economie en onze belastingen’.

Mentale klap

Daarnaast begint hun personeel de moed te verliezen. “De mentale klap is voor hen harder dan ooit gezien het feit dat zij al twee jaar lang het maximale geven om de pandemie het hoofd te bieden. De koek is op bij onze mensen. We zien groeiende verzuimcijfers, meer gesprekken met bedrijfsartsen en ga zo maar door. Ze willen vooruit. Het draagvlak is weg.”

Anderhalve meter en mondkapjes

De retailers pleiten voor heropening met twee maatregelen die ze ‘bewezen het meest effectief’ noemen: de anderhalve meter afstand, met één klant per 10 vierkante meter, en mondkapjes. “Waarbij andere maatregelen vanuit politieke overwegingen altijd welkom zijn. Wij kunnen als geen ander veiligheid waarborgen. Let wel, óók wij willen de overdracht van corona beperken en de ziekenhuizen ontlasten.”