TOP

Mistral presenteert nieuwe schoenencollectie [preview + interview] *

Na twee jaar met schoenen van de markt af te zijn geweest, presenteert lifestylemerk Mistral wederom een schoenencollectie die vanaf winter 2016 in de winkels komt te liggen met als motto ‘If you knew us back then, you should see us now’. Waar een aantal merken apart en exclusief willen zijn, gaat Mistral op een andere toer: “Het verschil met sommige andere merken is niet altijd even groot, maar dat is juist een pre.”

In een rustieke boerderij in Laren is sinds kort de showroom van Mistral Footwear gevestigd. Schoenvisie sprak met eigenaar Mark Limburg en Sales Manager Harold van Genderen.

Komend najaar ligt er weer een nieuwe schoenencollectie van Mistral in de winkels sinds een paar jaar…

 

Harold: “Klopt, we zijn onlangs succesvol begonnen met de verkoop voor winter 2016. Een gedeelte van de collectie is als tussencollectie bedoeld die we al in juni/juli willen uitleveren. We hebben ook echte winterboots uit Italië en ondanks dat we een raar klimaat hebben zullen die in juli nog niet volop verkocht worden. Die willen we dan daarom dus wat later brengen. Zo ontstaan er verschillende levermomenten.”

MISTRAL fotoshoot preview 1

 

Maar Mistral had een paar jaar geleden ook al een schoenencollectie…

 

Harold: “Er zijn al eerder schoenen onder de naam Mistral in Nederland verkocht dus laten we nu spreken over Mistral 2.0, waarvan de naamsbekendheid al aanwezig is. Het is echt een lifestylemerk. Je hebt in Argentinië bijvoorbeeld een bedrijf dat onder licentie horloges verkoopt van Mistral en in Brazilië een bedrijf dat hetzelfde met zonnebrillen doet.”

 

“Toen we bedachten om  een schoenencollectie te maken, moesten we wel voldoen aan de richtlijnen van Mistral. De verkoopadvies prijs van de schoenen lag vroeger een stuk hoger, die hebben we nu teruggebracht naar een veel commerciëler  niveau.”

Op wat voor doelgroep richten jullie je met de collectie?

 

Harold: “We doelen op 25-plussers. Het is niet echt op en top jeugd, maar we willen uiteraard wel de sportieve inslag – wat gerelateerd is aan Mistral – blijven volgen. De schoenen voor de wintercollectie vallen in de prijscategorie € 49,- tot € 149,-, dus we zitten midden in het middensegment.”

MISTRAL fotoshoot preview 2

 

Wat moet deze collectie onderscheidend maken?

 

Harold: “We zitten in een prijsklasse waar veel andere merken ook in zitten. We willen een concurrent zijn van namen die al jarenlang de markt domineren. Zowel de detaillist als de consument wil weliswaar wel hetzelfde type schoen, maar dat mag langzamerhand best wel een ander merk zijn dan waar de rest van de wereld op loopt of van verkoopt.”

 

“Het wordt tijd dat de detaillist en de consument wat anders te zien krijgen. Ze hebben een stukje vernieuwing nodig. Dat is misschien ook wel het creatieve aan de Mistral collectie, het is anders maar niet zo anders dat je als winkelier een groot risico neemt. We praten over details.”
 

Over welke details heb je het dan?

 

Mark: “Mistral is sowieso al een gevestigde naam met een schone geschiedenis. Wat maakt dan het verschil? De collectie is heel breed en commercieel. Daarnaast is het is geen risicovolle collectie. Ik vergelijk  het graag met de verschillende visies in de auto industrie, bijvoorbeeld Volkswagen en Audi. Audi’s lijken optisch allemaal op elkaar, maar ieder model zit in een andere prijsklasse. Volkswagens lijken duidelijk minder op elkaar, zij proberen iedereen in een eigen segment te dienen. Wij zijn dan de Volkswagen.”

MISTRAL fotoshoot preview 3

 

Waar zal Mistral te vinden zijn?

 

Mark: “We gaan nu eerst actief beginnen met de Benelux en Duitsland. Maar we hebben de licentie voor het grootste gedeelte van Europa , waarbij wij in vergevorderd stadium zijn qua distributeurs en / of agenten voor al een aantal landen.”

 

Worden de schoenen verkocht aan dezelfde winkels als waaraan de kleding wordt verkocht?

 

Harold: “Eigenlijk niet, wij zien het meer voor de schoenenwinkels terwijl de kleding meer voor sportwinkels is. Daarom staan we ook als gastexposant op de ISLN en niet in het Sport Business Center. De bedoeling is wel dat we op termijn ook internationale beurzen gaan aandoen zoals de GDS om verder in contact te komen met potentiële agenten, distributeurs en retailers ”

 

Komt er ook een webshop?

 

Harold: “Nee, we hebben er bewust voor gekozen om een samenwerking met de schoendetaillisten aan te gaan en niet met een eigen webshop te komen. We kunnen wel een samenwerking aangegaan met  detaillisten die zelf een webshop hebben, zo zijn er gesprekken met onder andere Topshoe.nl  om dat te verwezenlijken.

 

Waar en hoe kan de detaillist een order realiseren ?

 

Harold: “Uiteraard zijn inkopers meer dan welkom in onze showroom in Laren, maar we zijn zoals gezegd ook aanwezig als gastexposant tijdens de ISLN of maken graag een afspraak om de retailer in zijn of haar winkel te bezoeken  ”

MISTRAL fotoshoot preview 4

 

 

Voor meer info :

Sport Fashion House

Eemnesserweg 53 / 1251 NB Laren / Tel +31 (0)35 5310593

Harold van Genderen / +31 (0)6 52.44.24.44 / harold@sportfashionhouse.com