TOP

Minder winst voor Puma

Puma heeft in het eerste halfjaar 6,6 procent minder winst geboekt. De winstdaling komt mede doordat er het afgelopen half jaar minder grote sportevenementen werden georganiseerd dan vorig jaar.

De operationele winst is in de eerste helft van 2009 uitgekomen op 176,6 miljoen euro tegen 189,1 miljoen euro vorig jaar. De omzet steeg met 3,8 procent tot 1,3 miljard euro. In Europa, het Midden-Oosten en Afrika viel de omzet met tien procent terug. Puma behaalt in die werelddelen de helft van zijn inkomsten.
Puma is in handen van het Franse detailhandelsconcern PPR, dat ook het moederbedrijf is van de luxe modemerken Gucci en Yves Saint Laurent. PPR nam Puma in 2007 over voor 5,3 miljard euro.

Het best presterende modemerk binnen de groep is en blijft Gucci. Daar steeg de omzet met 8,3 procent naar 1,2 miljard euro. Het luxe lederwarenmerk Bottega Veneta is een goede tweede met een omzetstijging van 2,7 procent naar 202 miljoen euro.
Directeur Francois-Henri Pinault noemde het resultaat van PPR ‘solide’ en zei dat het concern tevreden is over de prestaties tot nu toe: “Er is een aantal korte termijn regelingen getroffen om de winstgevendheid te handhaven gedurende de verslechterde economische omstandigheden. Daarnaast zijn initiatieven voor de langere termijn ontwikkeld, zoals organisatorische en omzetstimulerende maatregelen, die in de tweede helft van dit jaar en in 2010 vruchten zullen afwerpen.”

Ook online weet de PPR Group te scoren. Zo steeg in de eerste zes maanden van 2009 de onlineverkoop met 5,7 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Tegenwoordig betrekt de PPR Group iets meer dan tien procent van de totale omzet via internet. De Franse webshop Fnac.com doet het vooral goed. Zij zagen hun omzet met 7,5 procent toenemen. Dit terwijl de totaalomzet van multimediaketen Fnac in de eerste helft van het jaar met 5 procent daalde.