TOP

“Minder schoenenwinkels door stijging online verkoop”

Steeds meer consumenten kopen schoenen via internet en dat gaat ten koste van de 'stenen' winkels. Dat concludeert het ING Economisch Bureau in een rapport over de Nederlandse schoenenbranche.

De ‘stenen’ winkels zien in de toekomst de omzet dalen. Volgens ING Economisch Bureau  lijkt een forse vermindering van het aantal schoenenwinkels onvermijdelijk.

De schoenenbranche heeft de recessie achter zich gelaten en noteert sinds de tweede helft van 2010, als een van de weinige non-food sectoren, weer een omzetgroei. Herenschoenen zijn het sterkst groeiende segment.

2 procent omzetgroei
Vanwege de inflatie en hogere inkoopprijzen stijgen de schoenenprijzen. De beperkte koopkracht hindert een volledig herstel en zal naar verwachting de omzetgroei in de tweede helft van 2011 temperen. ING raamt de groei voor zowel 2011 als 2012 op 2 procent, jaarlijks zo’n 35 miljoen euro extra omzet.

Steeds meer schoenen via internet
Maar consumenten zullen wel steeds meer schoenen via internet gaan kopen. Nu ligt het online aandeel nog op 5 tot 6 procent, maar tegen 2015 zullen de aankopen in webwinkels tot 20 procent stijgen, is de verwachting van het Economisch Bureau van ING. In 2020 kan dat percentage zelfs uitkomen op 30 tot 35 procent.

Er komen veel nieuwe spelers die de Nederlandse schoenenmarkt via internet bestormen. Zo zijn webwinkels als Zalando en Brandos zijn inmiddels actief op de Nederlandse markt, waarbij met name de Duitse online retailer Zalando een plek lijkt te veroveren. Maar ook de gevestigde orde zit niet stil en veel bestaande schoenenketens storten zich ook op de online verkoop.

Lagere omzet fysieke winkels
De snelle groei van het aanbod versterkt de groei van het online marktaandeel. Dit betekent dat de fysieke winkels in de nabije toekomst te maken krijgen met een lagere omzet, aldus het economisch bureau van ING.

Schoenwinkels buiten de grote binnensteden krijgen het nog zwaarder en de ketens kijken selectiever naar hun vestigingen. Hierdoor zal het aantal fysieke schoenenwinkels dalen.

Vier grote (inter)nationale partijen
Dirk Mulder, sectorspecialist handel bij ING, verwacht dat in de strijd om online marktaandeel te veroveren en de toenemende groei in dit segment uitmonden in een consolidatieslag waarbij uiteindelijk drie tot vier grote (inter)nationale partijen de Nederlandse online schoenenmarkt zullen domineren.

 

In Schoenvisie 6 (verschijnt rond 19 augustus) leest u in de rubriek Markt in Cijfers de resultaten van een exclusief GfK-onderzoek onder consumenten naar hun online en offline schoenenaankopen.