TOP

“Minder Nederlandse bezoekers op Bread & Butter”

De zomereditie 2010 van Bread & Butter stond in het teken van het WK voetbal, aangezien Duitsland, Nederland en Spanje tijdens de beurs in de halve finales stonden. De modebeurs vond van 6 tot en met 9 juli in een tropisch Berlijn plaats.

Vooral woensdag en donderdag waren drukke dagen. Maar op vrijdag waren de hangars van het voormalige vliegveld Tempelhof vrijwel uitgestorven. Tijdens voorgaande edities was dat niet het geval. Volgens Dennis van de Roer, brandmanager van Slazenger, had dat ook met de hitte te maken “Er is een verschil van 50 graden met de wintereditie, toen was het -15 graden, nu is het +35”, zei een agent van El Naturalista.    

Weinig Nederlandse winkeliers 
Volgens de meeste schoenenagenten waren er dit keer maar weinig Nederlandse winkeliers naar de Duitse hoofdstad afgereisd. “De Nederlandse key accounts hebben we wel gezien. De meeste zelfstandige winkeliers uit de Benelux kiezen eerder voor de Modefabriek. Woensdag en donderdag was het met name buitenlands bezoek zowel kwalitatief als kwantitatief goed. Er waren opvallend veel Fransen, en winkeliers uit Scandinavië en Duitsland. Maar de scanuitdraai met exacte gegevens krijgen we pas eind deze week “, aldus Dennis van de Roer. Ook de mensen van Blackstone, die pas op het laatste moment een plek op de beurs kregen toegewezen, zagen tot hun tevredenheid veel Duitse klanten.

De organisatie van Bread & Butter kijkt tevreden terug op deze beurseditie. Hoewel de organisatie geen bezoekersaantallen meer bekend maakt, wil beursdirecteur Karl-Heinz Müller wel kwijt tevreden te zijn, ondanks de geluiden van exposanten dat het minder druk was. “Er waren niet minder bezoekers, maar mensen hadden zich meer verspreid over de hallen en het buitengebied waardoor het misschien wat rustiger leek. Daarnaast gaat het ons niet om de aantallen, maar om de kwaliteit van de bezoekers.”

Kindermodebeurs
De organisatie is ook tevreden over de lancering van Kids Camp. “Het heeft wat tijd nodig, zeker in deze periode. Maar er is zeker ruimte voor een dergelijke beurs in het internationale beurslandschap, want er zijn nu vooral lokale kindermodebeurzen. Volgend seizoen willen we nog meer uitpakken met Kids Camp.” Bread & Butter gaat vanaf januari 2012 een zelfstandige kindermodebeurs organiseren. Volgens Karl-Heinz Müller moet deze gaan plaatsvinden van 29 tot en met 31 januari 2012, negen dagen na Bread & Butter (18-20 januari 2012).

De volgende editie van Bread & Butter is van 19 tot en met 21 januari 2011. De zomereditie is van 6 tot en met 8 juli 2011 en dan zal het tienjarig bestaan van de beurs gevierd worden.