TOP

Micam herpakt zich als internationale schoenenbestemming

Opluchting tijdens de 94e editie van Micam, van zondag 18 tot en met dinsdag 20 september 2022 in Milaan. Ondanks de onzekere marktomstandigheden waren inkopers in groten getale toegestroomd. En ze kwamen nu ook weer van buiten Europa, tot vreugde van de beursorganisatie en exposanten.

Foto’s: Micam

In beurscomplex Fiera Milano werden als vanouds weer talen vanuit de hele wereld door elkaar gesproken. Naast Europese inkopers waren op Micam veel aanwezigen uit landen als Canada, Japan en de Verenigde Staten en dat laatste is een grote opluchting voor de organisatie. Micam vindt plaats als onderdeel van het #finaltogether-event, waar ook tassenbeurs Mipel, vrouwenmodebeurs The One Milano en sieraden- en accessoirebeurs Homi toe behoren. De vier beurzen trokken gezamenlijk 35.470 bezoekers, 20 procent meer dan de vorige editie in maart 2022.

Micam werd toen uitgesteld vanwege de snel oplopende omikron-besmettingen, in de hoop dat er een paar weken later meer rust in de markt zou zijn. Het tegenovergestelde gebeurde, toen de wereld werd opgeschud door de Russische invasie in Oekraïne. Het effect van de oorlog was voelbaar op Micam; inkopers van buiten Europa bleven massaal weg. Een klap voor de exposanten die het gros van hun omzet juist daar realiseren en hun orders grotendeels in Milaan schrijven. “Wij móéten hier staan”, zegt accountmanager Andrea Donnari van het Italiaanse mannenschoenenmerk Giorgio 1958. “Micam is de enige beurs waar we klanten uit landen als Australië en Canada kunnen treffen.”

Groot contrast

Een half jaar later weten velen de Italiaanse schoenenbeurs weer te vinden, vertellen exposanten. Alleen China blijft door de nationale coronarestricties de grote afwezige. In miljoenenstad Chengdu werd begin deze maand nog een lockdown afgekondigd na een nieuwe virusuitbraak. Los daarvan is het publiek uit Azië flink aangetrokken en zelfs uit Oekraïne en Rusland zijn inkopers afgereisd, zij het mondjesmaat. “Ondanks de oorlog gaat het leven door”, ziet Marcel Koppen van Gruppo Adanti (o.a. Evaluna en Giorgio 1958). “Dat horen we ook van Oekraïense en Russische ondernemers: ze moeten toch verder.”

Benieuwd naar de schoenentrends uit Milaan? Onze nabeurseditie is nu uit!

Het contrast met de editie van maart 2022 is groot, beamen salescoördinator Matteo Quadrini en vertegenwoordiger Randy Bours van Nerogiardini. Het Italiaanse schoenenmerk was een paar jaar afwezig op Micam, maakte in 2019 een rentree om de export uit te breiden en is na een coronapauze opnieuw terug. “We zijn heel tevreden met het internationale bezoek”, zegt Quadrini. “We hebben onze belangrijkste buitenlandse klanten allemaal gezien.” “Je merkt wel dat Micam nog niet op het niveau van voor corona is”, wil Bours daaraan toevoegen. “De grote merken zijn er allemaal, maar we horen van winkeliers dat ze minder ‘snoepjes’ spotten, opkomende merken die je assortiment kleur geven. Voor de Nederlandse markt is dat echt een gemis.”

Positievere kijk

Micam is inderdaad nog niet op het niveau van voor corona. Toen waren ruim 1200 exposanten aanwezig (februari 2020), nu zijn dat er tweehonderd minder. Italiaanse luxemerken als Fratelli Rossetti en Santoni zeiden de beurs al eerder gedag om hun zaken voortaan vanuit de showrooms in Milaan te doen. “En vlak niet uit dat de Italiaanse schoenenindustrie enorm zware jaren heeft gehad”, zegt Marcel Koppen van Adanti. “Dat begon met de opkomst van de sneaker en de groeiende concurrentie van gespecialiseerde Chinese fabrikanten die daarmee gepaard ging. De pandemie kwam daar nog overheen. Een deel is ook gewoon afgevallen.”

Volgens Assocalzaturifici, de vereniging van Italiaanse schoenfabrikanten en verantwoordelijk voor de promotie van Micam, heeft de sector de weg omhoog inmiddels weer gevonden. De Italiaanse schoenenindustrie boekte in de eerste helft van dit jaar een omzetgroei van 14,5 procent, bovenop de groei van 18,7 procent in 2021. Toch zijn er volgens Assocalzaturifici-voorzitter Giovanna Ceolini ook zorgen. “De industrie heeft zich als geheel aanzienlijk hersteld, maar desondanks is de helft van onze aangesloten bedrijven nog niet terug op het niveau van voor corona”, zei ze hier eerder over. “Bovendien brengen de hoge kosten voor energie en grondstoffen en de gevolgen van het conflict tussen Rusland en Oekraïne de groei op korte termijn in gevaar.”

Assocalzaturifici hoopt dat de industrie met de hoge opkomst van #finallytogether-beurzen een welkome boost krijgt. “Deze verbintenis biedt ons de kans om gezamenlijk te groeien”, stelt Ceolini tijdens het officiële openingsmoment. “En ik voel de bereidheid om met een positievere kijk van start te gaan.”

De volgende editie van Micam vindt plaats van zondag 19 tot en met dinsdag 21 februari 2023.

Terugkijken? Zo zag Micam #94 eruit: