TOP

Micam gaat digitaal: wat kunnen we verwachten?

Micam vindt dit inkoopseizoen voor het eerst virtueel plaats, van 8 maart tot en met 8 mei 2021. Wat kunnen bezoekers verwachten van de Micam Milano Digital Show?

Met de Micam Milano Digital Show wil de organisatie merken en kopers een platform bieden om met elkaar in contact te blijven, meldt beurspromotor Assocalzaturifici in een persbericht. Inkopers kunnen de nieuwe herfst-wintercollecties in een ‘gebruiksvriendelijke omgeving’ bekijken, contact maken met de deelnemende leveranciers en orders doorgeven. Internationale schoenenmerken kunnen klanten rechtstreeks uitnodigen en nieuwe contacten binnen de Micam-gemeenschap opdoen.

Virtuele evenementen

Naast het aanbod aan producten worden er onder de vlag van MicamX, het Micam-laboratorium dat zich toelegt op innovaties in de schoenenindustrie, ook virtuele evenementen, presentaties en workshops georganiseerd. Prominente sprekers en toonaangevende experts zullen tijdens de Micam Milano Digital Show praten over onder meer duurzaamheid en dieper ingaan op de trends voor winter 2021-2022 (zie kader).

Sneak peek: de schoenentrends voor winter 2021-2022 volgens Micam

Assocalzaturifici geeft alvast een voorproefje in de vorm van drie trendthema’s voor winter 2021-2022. Conscious Clarity gaat over duurzaamheid, waarvan het belang inmiddels door alle leveranciers, groot en klein, wordt erkend. In mannen- en vrouwenschoenen betekent dat ingetogen, klassieke modellen, passend bij het idee dat we toekunnen met minder spullen.

Phantasmagoria is het thema dat staat voor het klimaat van onzekerheid waarin we op dit moment leven. We willen de realiteit achter ons laten en dit vertaalt zich in schoenen waarin details en kleur zorgen voor een dramatisch effect in producten die zowel verleidelijk als verontrustend zijn.

De trend New Mythologies gaat terug naar tijden van veldslagen en mythes uit het verleden en brengt die in schoenen van het heden. Natuurlijke materialen, herfstkleuren en verweerde metalen zijn kenmerkend voor deze trend.

Nieuwe start

Hoewel de coronapandemie nog niet achter ons ligt, ziet Micam-voorzitter Siro Badon mogelijkheden voor een aantrekkelijke beurs. “De situatie is nog steeds moeilijk, maar we moeten proberen de kansen te grijpen. We werken aan het verbeteren van de inhoud dankzij MicamX en het platform is snel uitgegroeid tot een virtuele ontmoetingsplaats voor ’s werelds schoenengemeenschap”, vertelt Badon.

Hij blikt ook alvast vooruit op de volgende fysieke editie. “De pandemie de digitalisering in onze branche en de manier waarop we zaken doen versneld. Tegelijkertijd zijn we volledig ons ervan bewust dat we de traditionele fysieke beurs niet kunnen verlaten, omdat de persoonlijke interactie tussen koper en leverancier een essentieel aspect van onze business is. We werken al aan een volgende ’traditionele’ editie van Micam, gehouden van 19 tot 21 september: een evenement waarvan ik er zeker van ben dat het het begin zal zijn van een nieuw tijdperk, een nieuwe start voor de schoenenindustrie wereldwijd.”