TOP

Merkprofiel: Vulking [interview]*

Per maart heeft Nederland er een nieuw urban sneakermerk bij: Vulking. Het merk valt onder de vlag van Orange Shoe B.V. Vulking werd opgericht door Rutger Jansen & Frank Slagmolen. Schoenvisie sprak met Slagmolen over de start van het merk.

Kun je ons wat meer vertellen over de manier waarop jullie vanuit Orange Shoe op het idee zijn gekomen om Vulking in het leven te roepen?

‘Orange Shoe is vorig jaar gestart met de ontwikkeling van het merk Vulking. Naast Vulking maken we ook een private label-collectie. De markt heeft het zwaar en de consument is kritisch. Als alternatief voor bestaande merken hebben we met Vulking een up-to-date sneakercollectie die inspeelt op de laatste trends en de markt prikkelt. De prijs en marge moeten kloppen met huidige marktmodellen.

Wij willen een andere manier van denken introduceren, zowel op cijfer als sneaker gebied.

Door onze ervaring op het gebied van vulcanised footwear zijn we op de naam gekomen. Maar er komt ook een tweede lijn, “Crossing Borders”. Laat zich raden dat we op trends in blijven spelen en dat we ook vraag hebben naar andere maakwijzes.’

Wie is de doelgroep voor Vulking?

‘Vulking richt zich op het maken van mooie, kwalitatief goede sneakers die iets extra’s hebben en dus een alternatief zijn voor een brede groep. Van chique tone-down herenmodellen tot flashy jonge materialen. Dus zeg het maar….’

Kun je al iets loslaten over de verkooppunten of zijn jullie daar nog volop mee bezig?

‘We zitten midden in het verkoopseizoen, maar het valt wel op dat er nu al internationale interesse is. De verkooppunten worden begin april bekendgemaakt. In Nederland werken we samen met Cubic Shoes (Peter van den Broek) en in België met SAM Agencies (Patrick Vits).’

Gaan jullie zelf ook een branded webshop in het leven roepen voor Vulking of is het merk alleen bij externe retailers te koop?

‘Een webwinkel is vooralsnog niet de bedoeling, althans niet voor onszelf. Dat klinkt wellicht bijzonder in deze tijd van een steeds sterkere online markt,  maar voor ons is de retailer de verkoper.’

Welke rol spelen jullie (Rutger en Frank) zelf bij het opzetten van het merk Vulking?

‘Rutger heeft meer dan twintig jaar ervaring in de schoenenbranche. Samen met een klein team zorgt hij voor de sourcing en collectionering. Zelf regel ik de marketing, financiering en de achterkant van het bedrijf.’

Vulking is onderdeel van de moederonderneming Orange Shoe B.V. Kun je ons iets meer vertellen over dit bedrijf?

‘Orange Shoe B.V. is de paraplu, niet heel ingewikkeld, we houden het graag simpel!’