TOP

Merkprofiel: Vico [interview]*

Vico is het Rotterdamse schoenenmerk dat in 2012 werd opgericht door Kevin van Wijk (31) en Dave Hendriks (29). Twee jonge ondernemers met een grote liefde voor schoenen.

Beide mannen hebben vanaf jonge leeftijd interesse gehad in schoenen. Als studiegenoten aan de Erasmus Universiteit kwamen ze achter deze gedeelde passie. Het was daarom ook niet zo raar dat ze samen bij een Rotterdams schoenenbedrijf gingen werken. Dat het uiteindelijk tot een eigen schoenenmerk kwam was een volgende logische stap. ‘We vullen elkaar goed aan. Ik ben meer bezig met het concept en het product, terwijl Dave op de voorgrond treedt met marketing- en verkoopactiviteiten,’ zegt van Wijk.

Vico1

Alles in Europa
De Vico-schoen valt op door zijn nonchalante sneakerachtig vorm, uitgevoerd in leer of suède. De schoenen worden ontworpen in Nederland en Italië, en geproduceerd in Portugal. De materialen zijn afkomstig uit Italië, Portugal en Duitsland. De ontwikkeling van de eigen mallen gebeurt ook in Portugal. Een Europese aangelegenheid dus.

Van Wijk: ‘De reden dat we hebben gekozen om het ontwerp- en productieproces volledig in Europa te houden kwam in eerste instantie door de omslachtige samenwerking met China. We wilden meer controle op de kwaliteit en een betere relatie met de mensen aan de productiekant. Portugal was daarom een veel betere oplossing. Inmiddels kennen we de mensen uit de fabriek goed en is het ook de enige fabriek waarmee we samenwerken.’

Vico4

Vico-verkooppunten
De kleine maar prettige winkel in de Hofbogen in Rotterdam is de ‘concept store’ van waaruit de schoenen worden verkocht in Nederland. De winkel ligt niet midden in een druk winkelgebied, maar juist te midden van andere zelfstandige winkels en horecazaakjes. Een unieke plek die je moet weten te vinden. De ambitie van de heren reikt echter nog verder dan Rotterdam en Nederland.

Vico wordt op dit moment ook al in Duitsland, België, Engeland, Canada en de VS verkocht. Een vijftigtal verkooppunten in twee jaar tijd. Vanaf aankomend seizoen komt daar Canada bij en zijn ze online te vinden bij het populaire, op Azië georiënteerde Hypebeast.com.

Vico3

Online
verkoop
Ook online is Vico goed te vinden. In hun webshop proberen ze het hedendaagse en toegankelijke gevoel van Vico over te brengen door de juiste fotografie en beschrijvingen. ‘De webshop is belangrijk voor ons omdat Amerika het tweede grote land is waar we verkopen. Om deze orders überhaupt te krijgen is een webshop gewoon nodig,’ zegt Van Wijk. Hoewel de hoofdmoot voor Vico de fysieke retail is, merken ze dat online verkoop ook een steeds grotere rol speelt. ‘Vooral het is een samenspel van die twee elementen is belangrijk.’

Mannen én vrouwen
Vico begon als ‘man only’ merk, maar vanaf aankomend jaar komen daar ook vrouwenschoenen bij. Van Wijk: ‘Deze vraag kwam heel vaak vanuit onze omgeving.’ De modellen zullen echter niet opeens met hak of laars zijn, want Vico blijft wel dicht bij zichzelf: stoer, urban en toegankelijk.