TOP

Merkprofiel: MK Switchit [interview]*

Het idee achter het merk MK Switchit is ‘de verwisselbare schoen’. Het begint bij een tijdloze basisschoen waarop gevarieerd kan worden.

Zo heb je de sandaalmodellen met hakken in verschillende hoogtes. Door te wisselen van linten kan de MK Switchit-draagster ieder seizoen met de mode meedoen. Het variëren is het belangrijkste kenmerk. Ook ontwerpt MK Switchit laarzen en tassen die verwisselbare elementen bevatten. Schoenvisie.nl sprak met oprichter Marielou Buitenhuis.

Hoe bent u ooit op het idee gekomen voor de verwisselbare schoen?

‘De economische crisis is de inspiratie geweest om een verwisselbare schoen te ontwerpen.  Je doet één keer een basisinvestering door de schoenen te kopen en daarna heb je door enkel een aankoop van een paar linten geheel nieuwe schoenen.’

De zomer zit eraan te komen. Vrouwen gaan weer open schoenen dragen. Welk model met welke soorten lint verkoopt het best in de zomermaanden? En is dat veranderd in de afgelopen jaren?

‘De Switchlow en de Switchbitch zijn de best verkochte modellen. Over het algemeen vinden de mensen de Switchbitch het mooist maar de de Switchlow wordt toch net iets meer verkocht omdat hij zo comfortabel is. Vorig jaar is er een tussenhak (de Switchhigh) bijgekomen die ook goed loopt. Dus ik denk dat dat komend jaar ten koste van de verkoop van de Switchlow gaat. Zowel de felgekleurde linten als de hele neutrale zijn populair.’

Hoe zou u de typische MK Switchit-draagster omschrijven?

‘De typische MK Switch-draagster is een zelfbewuste vrouw die het leuk vindt om op te vallen, maar daarbij comfort ook belangrijk vind.’


Wat doet u om uw merk onder de aandacht te brengen (en houden) van winkeliers en het publiek?

‘Met het onder de aandacht brengen van winkeliers ben ik nog niet bezig geweest. Ik sta wel veel op grote evenementen zoals landgoedfairs. Daarnaast huur ik pop-up winkels in populaire winkelstraten in Amsterdam om het merk onder de aandacht te brengen van de consument.’

Wat was het belangrijkste leermoment voor u als kleine ondernemer?

‘Omdat mijn schoenen in een hele kleine oplage worden geproduceerd betaal ik qua productiekosten de hoofdprijs. Op deze manier is er weinig marge over om de schoenen via gewone schoenwinkels te verkopen. Nu na enkele jaren zie ik – ondanks het succes wat ik met de schoenen heb – dat het moeilijk is als merk te groeien zonder de retail. Mijn voornemen is dus nu om hier wel werk van te maken.’

Met wie in de schoenenindustrie zou u nog weleens willen samenwerken?

‘Ik ben altijd een fan geweest van de schoenen en laarzen van Fred de la Bretoniere. Met hem samenwerken zou wel een droom zijn.’