TOP

Merkprofiel: Mascolori [interview]*

Het schoenenmerk Mascolori werd in 2011 opgericht en behoort nog tot de jonkies in het vak. Toch is het merk - binnen een bepaalde scene - wel al wereldberoemd. Schoenvisie.nl sprak medeoprichter Raymond Landegent over de geheimen achter het succes van Mascolori.

De kracht van Mascolori ligt in het feit dat het merk weet hoe ze schoenliefhebbers aan zich moeten binden. Klanten worden liefkozend ‘Mascoloristen’ genoemd en zijn verzekerd van een zeer persoonlijke benadering. Landegent: ‘We organiseren festivals in onze winkel waar een ieder zijn (muzikale) talent kan showen, we kennen Mascoloristen bij naam, maar wat natuurlijk het belangrijkst is, is dat we unieke schoenen verkopen waarmee onze klanten hun artistieke persoonlijkheid kunnen laten zien.’

Unieke maar betaalbare schoenen

De schoenen van Mascolori zijn inderdaad unieke, artistieke exemplaren. Dat ligt ’m vooral in de dessins, het model en het materiaalgebruik. Zo is de Confetish een turquoise schoen met gekleurde spikkels, alsof ze inderdaad onder de confetti zitten. Het model Stingray is er in Ferrari-rood, goudgeel, diep paars en in ‘gewoon’ turquoise. De schoenen zijn ondanks hun exclusieve karakter behoorlijk betaalbaar. Landegent: ‘We willen dat onze schoenen door iedereen gekocht kunnen worden. In iedere man schuilt een artiest en dat is niet gebonden aan zijn salaris. We maken geen woekerwinsten maar besparen op een klein reclamebudget. Daarnaast zitten we met onze winkel op een betaalbare locatie.’

De Macolori-man

Jammer voor de dames maar de Mascolori-schoen blijft in de toekomst het exclusieve domein van mannen. ‘We focussen ons juist op mannen, omdat er voor vrouwen al redelijk wat aanbod is in opvallende schoenen. Daarnaast vinden we het als concept sterker om ons op mannen te richten. Zo behouden de herenschoenen hun mannelijkheid en worden ze niet gezien als ‘vrouwelijke’ herenschoenen,’ aldus Landegent.

Bekende koppen

Mascolori wist een mooi arsenaal aan bekende klanten aan zich te binden. Zo lopen onder andere de bandleden van Triggerfinger, trompettist Eric Vloeimans en artiest Danny Vera op hun schoenen rond tijdens optredens. Zelf vinden ze het nog steeds heel leuk dat de schoenen zo aanslaan bij artiesten en muzikanten. Maar ook uit onverwachte hoek krijgen ze complimenten: ‘Cor Bakker heeft tijdens een concert complimenten over zijn Mascolori’s gekregen van koningin Maxima en Eric Vloeimans van prinses Beatrix. Het koninklijk huis is dus ook erg enthousiast over Mascolori.’

Focus aankomende tijd

Mascolori blijft zich de aankomende tijd richten op de online verkoop: ‘We zijn in 2011 begonnen als webshop. Daar ligt nog steeds de focus aangezien we nationaal en in toenemende mate internationaal verkopen. Online heb je een veel groter bereik. Zeker omdat we in zo’n niche opereren is het van belang om online goed vindbaar te zijn,’ aldus Landegent.

Naast de online focus is er zeker ook aandacht voor het offline gedeelte. Begin mei 2015 openen ze een nieuwe Mascolori Concept Store op de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam. Ook qua collectie gaat er het een en ander veranderen: ‘Er komt nog meer diversiteit in onze collectie. We gaan meer casual modellen toevoegen aan de collectie, om zo een jongere doelgroep te bereiken. Daarnaast zijn we bezig met het opzetten van een sokkenmerk. Deze gaat bestaan uit twee collecties. De basiscollectie zal bestaan uit een twintigtal kleurrijke effen soken en daarnaast gaan we collaboraties aan met kunstenaars voor wat meer artistieke sok ontwerpen.’

Maar het belangrijkste voor Mascolori blijft doorgaan waar ze mee bezig zijn: creativiteit omzetten in artistieke producten.