TOP

Merkprofiel: Laimböck *

Het Nederlandse Laimböck produceert naast handschoenen weer tassen én opende onlangs nieuwe winkels. Dit alles maakt onderdeel uit van de vernieuwing van het ruim honderdvijftig jaar oude merk.

­­Een ieder in mode geïnteresseerd mens heeft bij het horen van de naam Laimböck meteen de associatie met handschoenen. Enerzijds is dat terecht. Anderzijds vreemd; het van oorsprong Nederlandse label heeft zich, naast het maken van ambachtelijke handschoenen, een slordige honderd jaar óók toegelegd op het produceren van leren tassen en andere lederen accessoires. Van 1890 tot 2000 om precies te zijn. Onlangs pikte het label die expertise weer op en afgelopen winter introduceerde het een bij de handschoenen passende lijn van tassen en portemonnees. Deze is vanaf augustus te koop bij de betere lederwarenzaken, modewinkels en warenhuizen. “De nieuwe ontwikkelingen bij Laimböck komen voort uit de vraag naar ‘matching musthaves’. We gaan daarbij wel altijd uit van onze passie: handschoenen”, vertelt Céline van Nes van Laimböck. En daar blijft het niet bij. Laimböck liet in januari van dit jaar aan Schoenvisie weten dat de onlangs geïntroduceerde tassenlijn niet eenmalig is, maar dat tassen onderdeel van de collectie uit zullen blijven maken. Het is de bedoeling dat tassen en andere accessoires, zoals riemen, binnen vijf jaar een groot deel van de collectie van Laimböck zullen beslaan.

Laimbock Schoolbag

Laimböck tas Formello in de kleur espresso.

LMBK Young by Laimböck
Bij de nieuwe koers hoort ook een lijn voor de jongeren. Vorige winter lanceerde Laimböck dan ook een handschoenenlijn voor deze doelgroep. LMBK Young by Laimböck
kwam voort uit een marktonderzoek waaruit bleek dat een groot deel van Laimböcks klanten veertig jaar of ouder is. “Wij willen juist ook de jongere doelgroep aanspreken en op kunnen voeden met het merk Laimböck”, vertelt Van Nes. “We hopen met betaalbare handschoenen in dezelfde uitstraling als men van Laimböck gewend is, de jonge ambassadeurs en ambassadrices bekend te laten worden met ons merk, en dat ze als ze ouder worden ook voor Laimböck kiezen, natuurlijk.” De eerste collectie LMBK Young by Laimböck was geïnspireerd op de lifestyle van jongeren en wat hen bezighoudt, zoals trends, muziek en blogs. Van Nes: “De eerste collectie was een megagroot succes en de nieuwe collectie is net zo modieus en edgy als de eerste collectie. De basis en inspiratie blijft hetzelfde, maar uiteraard zijn de nieuwste trends van het komende seizoen in deze collectie verwerkt.” Denk hierbij aan dierenprints en touchscreen handschoenen. De prijzen van de LMBK Young collectie liggen lager dan die van Laimböck en de lijn heeft een eigentijdse website, ingericht als online community, geheel volgens de wetten van de jeugd.

LMBK handschoen

 

Handschoen met strik van het merk L.M.B.K Young, model Rumba, in de kleur olive.

 Retail
Naast de frisse wind die door de collectie waait, is er ook op retailvlak het een en ander gaande. Onlangs opende Laimböck enkele nieuwe winkels in grote steden in ons land, waar men zich door vriendelijk en kundig personeel handschoenen met bijpassende assessoires kan laten aanmeten. De winkels zijn
modern ingericht en voorzien van nieuwe meubels en trendy etalages. Er worden regelmatig in-store evenementen georganiseerd die de merkbeleving vergroten, zoals onder andere productpresentaties, prijsuitreikingen en blogger events.

Naast de eigen winkels biedt het label een hechte samenwerking met zelfstandige retailers, waar ondersteuning op verschillende vlakken, zoals marketing, bij wordt aangeboden. Dat geldt niet alleen voor in de winkel, maar ook voor op het web; omni channel is een belangrijk begrip in de nieuwe strategie van Laimböck. En dat is niet alles: Waar consignatie voorheen veelal voor de grotere winkelketens was weggelegd, biedt Laimböck dit nu ook haar zelfstandige ondernemers aan.

laimbock.net | #laimbockaccessories
lmbk-young.com | #lmbkyoung