TOP

Meer omzet voor schoenenretailers, Nike boycot WK-ploeg Iran en BALR krijgt tikje van ACM

Schoenen en moderetailers noteren een flinke omzetplus in april 2018. Verder: de Amerikaanse fabrikant van sportartikelen Nike weigert de Iraanse spelers van schoenen te voorzien, de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft kledingmerk BALR. op de vingers getikt en krijgen retailers schadevergoeding na een wegopbreking voor de deur? Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 19 juni.

CBS: Flinke omzetstijging voor mode- en schoenenretailers in april

Moderetailers noteren bijna 8,6 procent meer omzet in april 2018 ten opzichte van april 2017. Dat meldt het CBS. Retailers in schoenen en lederwaren doen het nog beter, want na een forse krimp in maart hebben zij in april ruim 13 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De gehele detailhandel komt uit op een plus van 5,7 procent. Daarmee doet de modebranche het wat beter dan 

De online omzet lag in april bijna 23 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten bijna 17 procent meer om. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met ruim 32 procent.

Nike mag geen schoenen leveren aan de Iraanse WK-ploeg

De Amerikaanse fabrikant van sportartikelen Nike weigert de Iraanse spelers van schoenen te voorzien. Nike mag dat naar eigen zeggen niet, vanwege de sancties die president Donald Trump heeft afgekondigd tegen Iran. Dat meldt Business Insider. Nike zegt in een verklaring: “Als Amerikaans bedrijf kunnen we op dit moment de spelers van Iran niet voorzien van schoenen”. 

De bondscoach van Iran, Carlos Queiroz, laat weten: “Persoonlijk vind ik dat een onnodig statement. Iedereen kent de sancties. Ze moeten hun excuses aanbieden, want deze arrogante houding tegenover 23 jongens is absoluut belachelijk en onnodig. Het geeft ons wel alleen maar meer inspiratie voor dit WK.”

Autoriteit Consument & Markt spreekt kledingmerk BALR. aan op fouten bij online kortingsactie

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft kledingmerk BALR. op de vingers getikt. Dit gebeurde nadat het bedrijf een deel van zijn klanten had gemeld dat zij hun bestelling bij de webwinkel niet konden terugsturen omdat zij  gebruik hadden gemaakt van een eenmalige kortingscode. De ACM ontving hier in korte tijd veel klachten over. Consumenten hebben bij internetaankopen bijna altijd het recht om binnen 14 dagen van hun aankoop af te zien. Zij hoeven daarvoor geen reden aan te geven. Na de gesprekken met de ACM heeft het bedrijf zijn klanten laten weten dat zij hun aankopen desgewenst alsnog mogen terugsturen.

Schadevergoeding voor retailers na wegopbreking voor de deur?

Goed nieuws voor retailers die last hebben van een wegopbreking voor de deur. Want na vijf jaar lobby en het winnen van een rechtzaak lijkt er een doorbraak op handen te zijn voor een eerlijke schadevergoedingsregeling bij opgebroken wegen en andere infrastructuurprojecten die leiden tot een grote omzetval. Dat laat brancheorganisatie Inretail weten in een persbericht

Op donderdag 14 juni maakte het ministerie van Binnenlandse Zaken de nieuwe ‘Handleiding nadeelcompensatie’ bekend. Hierin staan duidelijke afspraken die moeten gaan gelden als ondernemers omzetschade hebben door bijvoorbeeld (gemeentelijke) projecten, waarbij de stoep of straat voor de winkeldeur er maanden uit ligt. 

H&M lanceert een Pride-collectie

De Zweedse winkelketen H&M schrijft geschiedenis met de lancering van hun nieuwe Pride-collectie. Dat meldt Zita.be. Het is de eerste keer dat het merk een volledige lijn creëert ter ondersteuning van de LGBTQ-community.  De collectie komt uit op 31 mei, net op tijd voor de Pride Maand. Die wordt traditioneel in juni gevierd. De kledinglijn bestaat onder andere uit verschillende T-shirts, crop tops en jeansbroeken, alemaal met een retro vibe die doet denken aan de jaren 70.