TOP

Meer omzet en nieuwe CFO voor Dr. Martens

Dr. Martens zag de omzet het afgelopen boekjaar met 10 procent toenemen. Die groei is vooral toe te schrijven aan de directe verkoop aan de consument, in het bijzonder de eigen winkels.

Beeld: Dr. Martens

Dr. Martens realiseerde in het boekjaar 2022/2023, dat eind maart werd afgesloten, een omzetgroei van 10 procent (4% bij gelijkblijvende wisselkoersen). Dat blijkt uit de jaarcijfers. Die groei wordt gestuwd door de directe verkoop aan de consument, die met een plus van 16 procent flink toenam. Vooral via de eigen brandstores werd in het eerste jaar zonder coronabeperkingen fors meer verkocht (+30%). Online werd 6 procent meer omgezet en via de wholesale 4 procent meer.

Winstwaarschuwing

De brutobedrijfswinst (ebitda) komt naar verwachting uit op £245 miljoen (bijna €280 miljoen). Bij presentatie van de cijfers over het derde kwartaal ging Dr. Martens nog uit van een ebitda van £250 tot £280. De winstverwachting werd toen al naar beneden bijgesteld na tegenvallende verkoopresultaten in Amerika, veroorzaakt door het warme novemberweer en problemen in het distributiecentrum in Los Angeles in december. Niet alle bestellingen konden worden verstuurd. “Met de opening van drie tijdelijke magazijnen en het spreiden van de voorraad zijn de verzendvolumes nu weer op het normale niveau”, laat CEO Kenny Wilson weten. “De kosten hiervoor bleken echter hoger dan onze aanvankelijke schattingen.”

Nieuwe CFO

Met de bekendmaking van de jaarcijfers kondigt de Britse schoenenfabrikant ook het vertrek van financieel directeur Jon Mortimore aan. Hij blijft in functie totdat er een opvolger is gevonden, daarna gaat hij met pensioen. Mortimore trad in 2016 aan en speelde volgens bestuursvoorzitter Paul Mason een belangrijke rol bij de transitie van familiebedrijf naar beursgenoteerde onderneming. Onder zijn leiding groeide de omzet van £230 miljoen (€260 miljoen) naar £1 miljard (€1,1 miljard).