TOP

‘Meer merken zullen voorbeeld Nike volgen’

Onlangs stopte Nike de samenwerking met goedkope ketens, om het premiumimago te behouden. Sectorspecialisten Olaf Zwijnenburg en Jos Voss van Rabobank stellen op Retailtrends dat ze verwachten dat steeds meer merken kritisch gaan kijken naar hun retailpartners.

Sportmerk Nike wil zijn premiumimago behouden door de samenwerking met goedkope ketens te stoppen. Ze kiezen voor een diepgaande samenwerking met een kleinere groep ‘sterke retailpartners’ die de meeste aandacht gaan krijgen. Sectorspecialisten Olaf Zwijnenburg en Jos Voss van Rabobank verwachten dat steeds meer merken het voorbeeld van Nike gaan volgen, zo schrijven ze op RetailTrends.

‘Een meer selectieve distributie ondersteunt het merkimago. Verder maakt het samenwerken met minder partners de organisatie voor het merk minder complex. Dat scheelt niet alleen kosten, maar maakt het bijvoorbeeld ook gemakkelijker om een nieuwe marketingcampagne op te zetten,’ stellen ze.

Door met minder partners door te gaan, is er ook de mogelijkheid om meer aandacht te besteden aan de overgebleven partners. ‘Door meer focus en diepte aan te brengen in een beperkt aantal retailers, kunnen ze samen betere resultaten behalen. Less is more dus.’

Volgens Zwijnenburg en Voss kan dit ten kosten gaan van kleinere retailers die straks minder of geen toegang krijgen tot bepaalde merken. Zij zullen hierop moeten schakelen: ‘Samenwerken of op zoek gaan naar andere merken zijn daarbij opties.’