TOP

“Meer klachten over webwinkels dan over stenen winkels”

Voor het eerst hebben consumenten bij ConsuWijzer meer geklaagd over webwinkels dan over stenen winkels. Dit maakte de instantie zelf bekend.

In de eerste helft van dit jaar ging 53 procent van alle klachten die bij ConsuWijzer binnenkwamen over webshops. Dat is een stijging van 10 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De meeste klachten gaan over het niet of te laat bezorgde bestellingen. Problemen met garantie en de levering van ondeugdelijke producten of diensten zijn de meest voorkomende klachten bij fysieke winkels.

Populairder
Volgens ConsuWijzer wordt de toename in klachten veroorzaakt omdat online winkelen steeds populairder wordt en omdat het aantal webwinkels nog altijd groeit.

Zoekmachine
De instantie raadt consumenten aan om een webshop eerst door een zoekmachine te halen voordat tot koop wordt overgegaan. “Als het op fora klachten regent over een bepaalde webwinkel moet je je afvragen of je daar wel wilt kopen”, aldus Pauline Bijlenga, hoofd ConsuWijzer in een verklaring.