TOP

Meer bezoekers en een goede sfeer: succesvolle wintereditie Micam, ondanks uitdagende markt

De inflatie en het lage consumentenvertrouwen vormden het gesprek van de dag op Micam, van 19 tot en met 22 februari in Milaan. Maar dat trok niet zo’n zware wissel op de sfeer als verwacht. Integendeel: in de stands werd volop gelachen én geschreven.

Foto’s: Micam

Het zijn klinkende cijfers waarmee Micam de 95e editie afsluit, van zondag 19 tot en met woensdag 22 februari in beurscomplex Fiera Milano, Milaan. De schoenenbeurs werd opnieuw tegelijk en onder één dak georganiseerd met tassenbeurs Mipel, vrouwenmodebeurs The One Milano en sieraden- en accessoirebeurs Homi. Gezamenlijk trokken de events bijna 48.500 bezoekers, 25 procent meer dan de voorgaande editie.

Van buiten Italië

Voor de organisatie minstens zo belangrijk is dat de helft daarvan van buiten Italië komt. Binnen Europa waren met name inkopers uit Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk in groten getale aanwezig. Maar de bezoekers kwamen ook van verder weg: zo waren Japan, Zuid-Korea en Kazachstan goed vertegenwoordigd. “We hebben zelfs Oekraïners en Russen gezien”, zegt Ombretta Scocco, verantwoordelijk voor marketing bij het Italiaanse Falc (o.a. Falcotto, Naturino en Voile Blanche). “Die hebben ondanks de reisbeperkingen toch manieren gevonden om naar Milaan te komen.” Ze is er blij mee. “Wij geloven enorm in beurzen. Dat zijn en blijven de beste gelegenheden om onze relaties te ontmoeten. We hebben nog geen editie overgeslagen.”

Samen bieden de beurzen een aanbod van ruim 1800 exposanten, waarvan bijna 1000 schoenenmerken. Daar zitten aardig wat terugkomers bij. Zoals het Spaanse westernlabel Sendra, dat in de Benelux vertegenwoordigd wordt door de familie Maijers. Als we Regine en Quinty Maijers, moeder en dochter, op maandagmiddag spreken hebben ze drukke dagen achter de rug. “Na een coronapauze van drie jaar zijn we nu terug”, vertelt Quinty Maijers opgetogen. “We hebben veel aanloop gehad, ook van nieuwe klanten. De verkoop begint echt aan te trekken.” (Tekst gaat verder onder kader)

De winter van de westernboot De cowboylaars staat volop in de aandacht voor winter 2023-2024. In alle vormen en maten: van lage tot hoge uitvoeringen en van basic tot rijkversierd. In het klassieke bruin en zwart, maar ook in felle kleuren en metallics. Voor wie bij het winkelbeeld komende winter wil uitpakken met kleur: kies voor paars, zilver en goud. Verder mogen in de vrouwencollecties de loafer met hoge hak en Mary Jane zeker niet ontbreken op de inkooplijst. Bij mannen vallen de outdoorinvloeden in formelere modellen en de ruime keus in Chelsea boots op.

Omgaan met inflatie

Iets verderop staat het Nederlandse schoenenmerk Lazamani (Hooijer Footwear Group), dat ook goede zaken doet. “We hebben flink geïnvesteerd in onze wintercollectie”, vertelt managing director Desirée van Haren. “Doel was om het speelse en zomerse waar Lazamani om bekendstaat, naar de najaarsitems te vertalen. Dat is goed gelukt; inkopers reageren er enorm enthousiast op. We gaan met onze orderportefeuille richting een enorme plus.”

Het helpt dat het merk het prijsniveau in deze tijden van inflatie heeft weten te handhaven, denkt Van Haren. Iets waar Sendra eveneens mee bezig is. Gewoonlijk stellen inkopers hun eigen kleur-, materiaal- en leestcombinaties samen. Nu kunnen ze ook putten uit een basiscollectie van bestsellers, met een toegankelijker prijsniveau en hogere marge. “Dat kunnen we doen omdat de productie makkelijker is”, zegt Maijers. “Op die manier proberen we winkeliers tegemoet te komen.”

De vernieuwde Micam X-zone

Technologische en duurzame innovatie

De inflatie en het dalende consumentenvertrouwen zijn gespreksonderwerp van de dag op de beurs. Maar dat trekt niet zo’n zware wissel op de sfeer als vooraf verwacht: in de stands wordt volop geschreven en gelachen. Tekenend is ook dat Micam zelf, na meerdere wat uitgeklede edities, extra in de uitstraling en het randprogramma heeft geïnvesteerd. ‘Innovatiehub’ Micam X heeft een make-over gekregen. Nieuw zijn de trend- en materiaalpresentaties en de Future of Retail-zone, waar technologische innovaties op retailgebied te zien zijn. Denk aan een ‘slimme’ spiegel waarmee klanten kleding en schoenen real-time virtueel kunnen passen (Futureclo) en het ter plekke 3D-printen van producten (The Footwearists).

Ook het door Assocalzaturifici geïntroduceerde VCS Verified & Certified Steps heeft in deze hal een plek gekregen. De belangenorganisatie lanceerde het VCS-certificaat vorig jaar als ‘eerste overkoepelende keurmerk voor duurzaamheid in de schoenenindustrie’. Technologische innovatie en verduurzaming blijven focuspunten richting de toekomst, stelt Giovanna Ceolini, president van Assocalzaturifici en Micam. “Ook om onze industrie aantrekkelijker te maken voor volgende generaties.”

De volgende editie van Micam, Mipel en The One Milano vindt plaats van 17 tot en met 20 september 2023 in beurscomplex Fiera Milano, Milaan.

Benieuwd hoe de februari-editie van Micam eruit zag? Kijk mee: