TOP

Mede-oprichter Vans overleden

Paul van Doren, mede-oprichter van het skateschoenenmerk Vans, is overleden. Hij is 90 jaar geworden.

Van Dorens overlijden is bekend gemaakt via social media, schrijft onder meer de NOS.  Waaraan hij is overleden, is niet bekend gemaakt. Er is wel een citaat gedeeld van Van Doren: “Doe het juiste. Sta elke minuut van de dag achter wat je doet. Zorg voor mensen.” Het overlijden komt vlak na de publicatie van zijn boek ‘Authentic: A Memoir by the Founder of Vans’.

Nederlanders

Van Doren, afstammeling van Nederlanders die in de 17e eeuw naar Amerika emigreerden, richtte Vans in 1966 op met zijn broer Jim Van Doren en partners Gordon Lee en Serge Delia, schrijft NBC News. Het bedrijf startte onder de naam Van Doren Rubber Company als fabriek en winkel in Anaheim in Californië in een regio vol jeugdculturen als hippies en surfers. De slogan van het bedrijf werd ‘Off the wall’, de naam voor een manoeuvre waarbij een skater volledig uit de baan schiet.

Op bestelling

Op de eerste dag verkocht de winkel zestien paar schoenen. Van Doren maakte ze op bestelling; de exemplaren die ’s morgens werden besteld, konden ’s middags worden afgehaald. De eerste klant gaf hem 5 dollar voor een paar schoenen van 2,49 dollar. “Maar ik had nog niks in de kassa, dus vroeg ik de klanten later terug te komen om te betalen”, zegt hij in zijn boek. “Iedereen kwam terug om te betalen.”

Grip

Het merk wist vrij snel fans aan zich te binden, mede door de stijgende populariteit van skateboarden in de Verenigde Staten in de jaren 70. Pioniers als Stacy Peralta en Tony Alva hadden een uitgesproken voorkeur voor ‘Vans’. “De extra dikke zool met meer grip was populair”, vertelt Van Doren in zijn boek over het kenmerkende diamantpatroon. “Skaters waren ervan overtuigd dat ze het board beter konden voelen onder hun voeten, en dat ze beter konden sturen doordat de zolen beter hechtten.”

Hogere instap

Van Doren voegde extra elementen toe voor skaters, zoals leer op de neus tegen het slijten of een hogere instap voor meer steun. Bovendien konden klanten hun schoenen personaliseren. Bijzonder was dat de schoenen ook per stuk konden worden gekocht, omdat ze aan de voet die het meest werd gebruikt eerder sleten en dus eerder aan vervanging toe waren.

Dambord

De populariteit van Vans groeide tijdens de sneakerrevolutie in de jaren 70 en 80, die werd gevoed door de populariteit van Michael Jordans Nike-schoenen of de Adidas van Run-DMC. Maar echt wereldberoemd werd het merk toen acteur Sean Penn de Vans-gympen met het dambordpatroon verscheen in de film Fast Times at Ridgemont High uit 1982. Dit model, ontworpen door Pauls broer Jim (die in 2011 op 72-jarige leeftijd overleed, red.), stond ook op de cover van de soundtrack van Fast Times. Hierdoor heeft Vans miljoenen van dit ontwerp verkocht.

Bergafwaarts

Het succes hield niet aan. In de jaren 80 ging het bergafwaarts toen Vans ook schoenen voor football, basketbal en breakdance ging maken. Van Doren was toen al uit het bedrijf, maar keerde terug om orde op zaken te stellen. Hij nam het stokje over van broer Jim in 1987. Met succes: hij bezuinigde, wist de schulden weg te werken en kon het bedrijf zodoende in 1988 verkopen voor 75 miljoen dollar. Vans is nu eigendom van VF, dat ook Supreme en The North Face in zijn portfolio heeft. De schoenen worden volgens VF in 97 landen verkocht via onder meer 2.000 retailers. “Paul was niet alleen een ondernemer; hij was een innovator”, zegt VF Corporation in een reactie op zijn overlijden.

Beeld: Harry Hunda via Unsplash