TOP

Máxima steekt retailers hart onder de riem

Koningin Máxima is gisteren via Zoom met zes non-food retailers in gesprek gegaan over de impact van de coronapandemie en de verplichte winkelsluiting op hun onderneming.

Koningin Máxima wilde tijdens haar digitale werkbezoek weten hoe retailers de lockdown ervaren en wat er achter de gesloten winkeldeuren gebeurt. Zes detaillisten deden hun verhaal, waaronder Jan Schutrups van Schutrups Schoenen in Exloo en Martijn van Battum van Studio Blique in Goes. Inretail-directeur Jan Meerman was als host aanwezig. In het gesprek kwamen onder meer de gemiste verkoop in de decembermaand en de onverkochte wintervoorraden waarmee veel winkeliers nu blijven zitten. Daarmee missen ze het geld om de voorjaarscollectie te betalen, die nu uitgeleverd wordt.

Luisterend oor

Schutrups zat er met een missie, zegt hij tegen het Dagblad van het Noorden: de steun van de overheid moet meer maatwerk worden. “De NOW-regeling voor de werknemers komt maandelijks, maar die van je omzetverlies wordt per kwartaal toegekend. Die periode is te lang.” Daarnaast kan een deel van de ondernemers door een relatief goede oktobermaand geen aanspraak kan maken op de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL); daarvoor moet het omzetverlies per kwartaal op 30 procent of lager uitkomen. De koningin heeft helaas geen toezeggingen gedaan. “Hare Majesteit heeft een luisterend oor geboden. Dat is al heel fijn.”

Zoom-sessie met koningin Máxima, met Inretail-directeur Jan Meerman als host.

Beeld: Inretail