TOP

Maroc in Mode zet in op meer bezoekers uit Noord-Europa [reportage]

De sourcing- en fastfashionbeurs Maroc in Mode in Marrakech vond op donderdag 26 en vrijdag 27 oktober 2017 voor de vijftiende keer plaats. Het is een kleine beurs, maar wel met positieve resultaten voor de bezoekers. De organisatie wil echter dat meer bedrijven kiezen voor Marokko en is daarom een samenwerking aangegaan met Messe Frankfurt.

Op donderdag 26 en vrijdag 27 oktober 2017 kwamen 1.779 bezoekers – waarvan ongeveer één derde buitenlanders – naar een kartbaan in Marrakech om in een 5.000 vierkante meter grote tent 128 exposanten te bezoeken. De sourcing- en fastfashionbeurs Maroc in Mode doet het steeds beter en zag dit maal dan ook een bezoekersstijging van 19 procent vergeleken met vorig jaar. “Het is een kleinere beurs dan we gewend zijn uit Europa, maar ik heb wel gevonden wat ik nodig had”, liet één van de bezoekers aan Schoenvisie weten. En ook andere inkopers die we spraken waren het daarmee eens. Binnen één dag heb je dan wel alle exposanten gezien, maar de bestellingen vliegen je om de oren en iedereen is positief gestemd.

Maroc in Mode is momenteel echter wel vooral interessant voor de denimbranche. Eén derde van de tent is namelijk bezet door denimmerken, maar tijdens de vijftiende editie was er voor het eerst ook aandacht voor lederwaren en accessoires. Nog wel klein, want fastfashionmode blijft de hoofdrol spelen, maar er zit zeker verandering aan te komen.

Maroc in Mode oktober 2017 (2)

Marokkaanse textielindustrie

Marokko wil een belangrijk land worden in kledingproductie, laat Mohamed Tazi, directeur van Amith (de federatie voor de Marokkaanse textielindustrie en organisator van Maroc in Mode), tijdens een persconferentie weten. Momenteel bestaat de Marokkaanse mode-industrie uit 183.000 werknemers en 1.600 bedrijven die 1,1 miljard stuks per jaar produceren en aan meer dan 3 miljoen exporteren. In 2025 moeten er echter 100.000 textielwerkers bij zijn gekomen, door middel van onder andere een investering van 310 miljoen.

Al dit jaar wordt er hard gewerkt aan het doel om van Marokko een belangrijk textielland te maken, want voor Maroc in Mode zijn ‘meer professionele bezoekers met een grotere koopkans uitgenodigd’. Zo waren er inkopers van onder andere Zalando, C&A, Pull&Bear, Inditex, Mustang, Tom Tailor en S. Oliver op de beursvloer te vinden. Maar om pas écht internationaal te worden, zou het handig zijn als de exposanten ook een woordje Engels kunnen, in plaats van alleen maar Frans.

Messe Frankfurt

Om een betere positie te krijgen in Noord-Europa, is Maroc in Mode voor de komende twee jaar een samenwerking aangegaan met Messe Frankfurt. Olaf Shmidt, vice president textiel en textiel technologie bij Messe Frankfurt: “Fastfashion wordt steeds belangrijker en Maroc in Mode is hier goed in. Het is dus logisch dat we deze samenwerking zijn aangegaan. Messe Frankfurt heeft een geschiedenis van 700 jaar en we zijn één van de grootste beursorganisatoren ter wereld. We kunnen elkaar goed helpen.”

De belangrijkste punten in de samenwerking zijn:

  • Een gezamenlijke structuur creëren ter ondersteuning en ter ontwikkeling van Marokkaanse bedrijven in de modebranche en op het gebied van kleding, borduurwerk en verven;
  • Instrumenten, processen, technologieën en knowhow van de marktintelligentie delen en uitwisselen om de door hun leden geleverde diensten te verbeteren;
  • Communiceren met hun leden over projecten, evenementen en andere initiatieven die door de partijen of hun partners worden geleverd en gericht zijn op de ontwikkeling van de vertegenwoordigde bedrijven;
  • Bevorderen en organiseren van gezamenlijke evenementen, zoals conferenties, workshops, handelsevenementen of zakelijke bijeenkomsten, die van belang te zijn voor de mode-industrie.