TOP

Marcel van Gastel algemeen directeur en eigenaar Van Gastel Shoes

Marcel van Gastel (49) heeft per direct de algehele leiding op zich genomen van Van Gastel Shoes. Door een verschil van inzicht over de bedrijfsstrategie heeft zijn neef Sjef van Gastel met wie hij tot nu toe de directie voerde, alle aandelen van de kinderschoenenleverancier aan hem overgedragen.

Sjef van Gastel neemt eerst een aantal maanden vrij. Over zijn verdere plannen is nog niets bekend.   

“Behoud van de kwaliteit van onze schoenen, commerciëlere collecties, een hogere marge voor onze afnemers en een lagere consumentenprijs zijn de speerpunten van ons beleid”, zegt Marcel van Gastel.

“We willen slagvaardiger opereren en beter inspelen op de eisen die de markt stelt. Dat begint met de kwaliteit. Daar investeren we in. Die moet goed zijn en die garantie geven we. Afnemers en consumenten krijgen verder een betere prijs om onze schoenen, ook tijdens de huidige recessie, te kunnen blijven kopen. Daarom toppen we de prijzen af. Zo blijven alle Braqeez onder de 100 euro winkelverkoop. Ik vind het belangrijk dat we op een prijsniveau zitten, dat de consument kan betalen.”

Visie
De visie van Marcel van Gastel, voorheen verantwoordelijk voor inkoop, productie, planning, algemene zaken en een stuk verkoop aan grote private label-klanten, is helder. “Doelstelling is dat onze afnemers meer geld aan de Van Gastel-producten verdienen, wat ze kunnen gebruiken om het hoofd te bieden aan internet of aan acties van de buurman. Bovendien leggen we veel nadruk op commercieel design, zodat onze schoenen ook wat dat betreft nog beter te verkopen zijn.”

Recessie
Van Gastel legt uit waar de hogere marge vandaan komt. “Van de producenten krijgen we extra speelruimte door het afgeven van meer vroege orders. Onze afnemers kunnen we in de vroegkoop zodoende belonen met een marge tot 3.0. Daarnaast focussen we op kostenbesparingen, smallere collecties, keihard werken en door meer te sturen op budgetten en het halen van targets. Door de huidige recessie zal het voor alle partijen nog wel een tijdje lastig blijven, maar we willen zorgen dat iedereen een aardig centje blijft verdienen aan onze schoenen.”

Bunnies
Naast deze speerpunten wil Van Gastel het kinderschoenenmerk Bunnies weer op de kaart zetten, om te beginnen met de kleine maten van Bunnies Jr. Er is zelfs een aparte divisie voor in het leven geroepen, die onder leiding staat van Kim Evertse. “Om de revival van Bunnies kracht bij te zetten hebben we, naast een nieuwe website die wekelijks wordt geactualiseerd, een social media platform ontwikkeld om de consument te triggeren naar de winkel te komen. De eerste reacties zijn boven verwachting. Voor de andere merken gaan we binnenkort hetzelfde doen en zetten we eveneens de social media in. Zo bieden we gewoon heel veel hulp vanuit ons bedrijf om de retail te ondersteunen.”

Familiebedrijf
Het familiebedrijf uit Kaatsheuvel, voor de komst van de neven Sjef en Marcel geleid door de vijf broers Emile, Joseph, Ton, Jan en Emanuel van Gastel voert de lagere prijzen en hogere marges bij gelijkblijvende kwaliteit door voor alle merken, dus voor Brakkies, Braqeez, Bunnies Jr., Twins en Trackstyle.