TOP

Management buy-out voor Sarenza

De Franse online schoenenwinkel Sarenza komt in handen van het management. De durfkapitalisten Idinvest en Montisanbert hebben zich teruggetrokken en nu bezitten ceo Stephane Treppoz en algemeen directeur Helène Supau samen 80 procent van het bedrijf.

“De transactie is gefinancierd met een privé-lening van tientallen miljoenen euro’s. We hebben in de afgelopen jaren diverse overnamebiedingen voor Sarenza gekregen. Maar we wilden tijdens de internationale expansie zelf de teugels in handen houden. Ook om de banen van onze werknemers te beschermen”, zei Treppoz.

Sarenza werd in 2005 opgericht en verkocht inmiddels in Europa meer dan 3 miljoen paar schoenen. Het start-up bedrijf is actief in Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Spanje, Nederland en Duitsland. Er is bewust voor een Italiaans klinkende naam gekozen.

Businessmodel
Net als bij de Duitse concurrent Zalando is de webshop van Sarenza geïnspireerd op de Amerikaanse online schoenenretailer Zappos.com. Volgens het management bestaat het businessmodel uit ‘een superkeuze en een superservice’. Ook de verzending en retourzending zijn bij Sarenza gratis en klanten krijgen eveneens honderd dagen bedenktijd.

400 merken
In de Nederlandse webshop zijn ruim 400 verschillende schoenen- en tassenmerken en meer dan 20.000 modellen verkrijgbaar. Naast de dames-, heren- en kindercollecties biedt de online schoenenwinkel een outlet en een luxe segment.

400.000 paar
Alle schoenen worden vanuit het centrale magazijn in de buurt van Parijs verzonden. In dit logistieke centrum met een oppervlakte van 18.000 vierkante meter liggen 400.000 paar schoenen op voorraad.

Omzet 
In 2009 bedroeg de omzet van Sarenza 40 miljoen euro en in 2010 werd een omzet van circa 100 miljoen euro bereikt. In de eerste negen maanden van 2011 werd een omzetstijging van 75 procent geboekt.