TOP

Made-By voert campagne tijdens Week van de Duurzame Mode

Afgelopen vrijdag 10 oktober 2008 werd het startsein gegeven voor de Week van de Duurzame Mode. Door middel van dit initiatief dat nog tot 18 oktober voortduurt vraagt organisator Made-By extra aandacht voor mode die op een milieu- en mensvriendelijke manier is geproduceerd.

‘Fashion with respect for people and planet’ is het motto. Onderzoek van Schoenvisie’s zusterblad Textilia, door Gfk uitgevoerd, geeft aan dat bijna 80 procent van de Nederlanders geïnteresseerd is in duurzame mode. Dit komt echter op geen enkele manier tot uiting in het winkelaanbod en koopgedrag van de consument volgens Made-By. Een grote mediacampagne met krantenadvertenties, spots op tv en verschillende activiteiten tijdens de Week van de Duurzame Mode moeten hierin verandering brengen. 

Het aantal kledingmerken dat de blauwe knoop van Made-By op het label mag voeren neemt gestaag toe. Voorbeelden zijn Kuyichi, Jackpot, Imps & Elfs, Nederlands ontwerpster Rianne de Wit en beenmodemerk LeBig.

Schoenen zijn tot nu slechts zijdelings betrokken, via outdoormerk Nomad, dat het Made-by vignet voert en via Komodo dat partnerships met de Engelse schoenenretailer Schuh en sourcingbedrijf ShoeTec aanging voor de ‘Water for Africa’ schoenen.

Made-By, een non-profit organisatie die in 2004 door ontwikkelingsorganisatie Solidaridad is opgericht, maakt zich hard voor duurzaam geproduceerde mode. Samen met de aangesloten modemerken probeert Made-By de milieu- en arbeidsomstandigheden in de productieketen te verbeteren.

Een aantal van de activiteiten tijdens de Week van de Duurzame Mode zijn een netwerkevenement voor modeproducenten in Amsterdam, een Fair Fashion Show in Delft en het Jeans4Charity-event in Rotterdam.