TOP

Macintosh Retail Group: ombouw naar ‘pure fashion retailer’

In het eerste kwartaalverslag van 2014 geeft Macintosh Retail Group aan zich volledig te willen richten op de fashion-tak. Dit betekent dat Kwantum op termijn in de etalage komt te staan. Ook alle Scapino-winkels in België sluiten de deuren.

Macintosh Retail Group geeft in het eerste kwartaalverslag van 2014 aan dat het een ‘pure fashion retailer’ wil worden en zich meer wil richten op de schoenenketens. Dit betekent dat doe-het-zelfketen Kwantum op termijn verkocht wordt. Het onderdeel Living daalde in de eerste drie maanden van 2014 dan ook met 6,6 procent naar €3,2 miljoen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2013.

Bij het onderdeel Fashion gaat het juist erg goed. De Nederlandse omzet hiervan steeg met 7,6 procent tot €139,3 miljoen en ook in Engeland en de Benelux was een stijgende lijn te zien. Hierdoor was er toch nog een stijging van de totale omzet van Macintosh Retail Group met 3,8% naar €184,4 miljoen in het eerste kwartaal van 2014. Wat opvalt is dat er een enorme stijging van 41 procent te zien is bij de online verkoop.

Besparen: sluiting winkels

Macintosh Retail Group wil in de komende jaren extra gaan besparen om zo een omzetgroei van 3,5 tot 4,5 procent per jaar te behalen. Dit gaat echter niet zonder slag of stoot. Ten eerste worden de operationele kosten verlaagd waardoor er vanaf 2016 ieder jaar 10 miljoen euro bespaard wordt. Daarnaast sluiten er nog eens 51 extra winkels.

Het doek zal vooral vallen voor veel filialen in België, waar in het eerste kwartaal van 2014 maar een stijging te zien was van 0,5% in het onderdeel Fashion. Vooral Dolcis en Scapino zijn de dupe. In België worden zelfs alle vijfentwintig Scapino-winkels gesloten. De filialen van de outletschoenenwinkel staan te koop samen met de contracten van werknemers maar zonder de naam Scapino.