TOP

Macintosh op het randje van de afgrond? *

In twee dagen tijd is de beurswaarde van Macintosh Retail Group - onder andere bekend van de schoenenwinkelformules Dolcis, Invito en Manfield - meer dan gehalveerd. Staat het bedrijf aan het randje van de afgrond?

Terwijl de Europese beurzen op vrijdag 16 oktober met winst het weekend in gingen, zag Macintosh Retail Group – onder andere bekend van de schoenenwinkelformules Dolcis, Invito en Manfield – de beurswaarde in maar twee dagen tijd meer dan halveren (van 2,25 naar 1,11). Er wordt getwijfeld aan het voortbestaan van het bedrijf.

Macintosh Retail Group beursdaling 2015

Focus op mode in de Benelux

Begin dit jaar maakte Macintosh bekend dat het zich volledig gaat focussen op het modesegment in de Benelux. Daarom zette het de 304 Britse winkels van Jones Bootmaker en Brantano in de etalage, naast woonketen Kwantum. Maar geïnteresseerden willen de nauwelijks winstgevende Engelse winkels voor maar € 28 miljoen kopen – wat Macintosh opzadelt met een schuld van 40 á 50 miljoen. Gerard Rijk, analist bij SNS Securities verklaart tegenover de Financiële Telegraaf: “Macintosh Retail als verkopende partij staat onder druk. Kopers weten dat en dat drukt de verkoopprijs.”

“Het is bij Macintosh Retail net als bij het eveneens zwak presterende Nederlandse elftal: Macintosh moet elke wedstrijd winnen om een ronde verder te komen. […] De eerste stap voor Macintosh was de verkoop van sportbraces-fabrikant Nea. Dat werd goed verkocht. De tweede stap is de verkoop van de Britse activiteiten. Die wedstrijd lijkt verloren. Een verkoopprijs van 20 miljoen pond is gewoon weinig voor activiteiten met zoveel meer omzet.”

Hoop op verkoop Kwantum

De derde finale die volgens Rijk gewonnen moet worden is de verkoop van Kwantum, wat minimaal € 50 miljoen op moet brengen om te kunnen overleven. Daarna moet gekeken worden naar investeringen in de schoenenwinkels in de Benelux. “Ik schat in dat er bij de overgebleven activiteiten, de winkels in de Benelux, per saldo geen geld binnenkomt. Eerst moet het bedrijf zijn schulden aflossen. Wat er over is, kan in de winkels worden gepompt. De zaak moet operationeel onder controle komen wil er toekomst in Macintosh zitten. Je mag sommige dingen niet te hard roepen, maar… hoe meer van die finales Macintosh verliest, hoe problematischer het wordt.”

Opbrengst om te investeren

Volgens retaildeskundige Rupert Parker Brady heeft Macintosh het geld van de verkoop van de Britse winkels nodig om te kunnen investeren in de Benelux. Dit is volgens hem een slechte zaak, vertelt hij tegenover de Financiële Telegraaf: “Ze zitten kennelijk enorm verlegen om geld en de winkels en mensen hebben daaronder te lijden. De schoenformules van Macintosh worden links en rechts ingehaald en er lijkt geen uitzicht op verbetering van de omzetresultaten. En Kwantum kwijnt langzaam weg in het geweld van de dominante marktspelers.”

Snijden in formules

Brady legt uit dat Macintosh harder moet gaan snijden in de formules, ‘net als Bart Smit en Intertoys’. Schoenformules moeten ineen geschoven worden en vestigingen moeten sluiten. “Het is absoluut geen aantrekkelijk scenario en geen garantie voor terugkeer naar winstgevende groei. Maar als ze niets doen gaat de tent op den duur op de fles en heeft niemand er meer wat aan.”

Via Finis verkleint belangen

Met de slechte berichten rondom Macintosh, heeft Via Finis Invest zijn belang in het bedrijf verkleind van 3,11 procent naar 2,62 procent. Dat bleek zaterdag uit een melding bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Slechte eerste helft 2015

In juli werd bekend dat het eerste half jaar van 2015 van Macintosh alweer rode cijfers kende. Het totaalverlies kwam neer op € 4,4 miljoen. In het eerste half jaar van 2014 moest het bedrijf nog – € 31,2 miljoen onderaan de streep neerzetten.  Gekeken naar de schoenenwinkels was de schade nog groter. Macintosh gaat zich namelijk volledig focussen op de modewinkels in de Benelux en heeft daarom Nea International in mei 2015 verkocht voor € 16 miljoen.

Als alleen wordt gekeken naar het verlies van de schoenenwinkels – en daarmee Nea International, Kwantum en Fashion UK buiten beschouwing worden gelaten (+ € 12,3 miljoen) – noteert het bedrijf een verlies van € 16,7 miljoen. Kurt Staelens, ceo van Macintosh, verklaarde: “In H1 2015 was sprake van margedruk door het ruimen van voorraden uit het slechte winterseizoen 2014 en door noodzakelijke prijsacties.” Ook de 57 schoenenwinkels die uit de Benelux zijn verdwenen hebben volgens hem bijgedragen aan de omzetdaling.