TOP

LVMH verhoogt winkelverkoopprijzen in Europa

Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) heeft de winkelverkoopprijzen in Europa in alle productcategorieën met acht procent verhoogd.

Reden voor de prijsverhoging is de groeiende groep Chinese consumenten die in Europa luxeartikelen koopt, omdat die hier goedkoper zijn. Door lokale invoerbelastingen zijn luxeproducten in China vaak duurder dan in Europa.

LVMH is wereldwijd marktleider op het gebied van luxeproducten. Volgens het bedrijf blijft de vraag naar luxe goederen als schoenen, tassen en accessoires nog steeds groot genoeg om de prijsverhoging te rechtvaardigen. Het merk Louis Vuitton is goed voor 75 procent van de omzet van de modeartikelen en lederwaren van LVMH.

Stagnerende omzetgroei
Ondanks de stagnerende omzetgroei van LVMH in de eerste drie kwartalen van 2012, steeg de aandelenkoers van het bedrijf. De omzet in het derde kwartaal steeg met slechts 6 procent tot 6,9 miljard euro. Deze stijging was minder groot dan in de eerste twee kwartalen. In het tweede kwartaal was de omzet 8 procent hoger en in het eerste kwartaal zelfs 12 procent.

Hand op de knip
Adviesbureau Bain & Co meldt dat de wereldwijde omzetgroei van luxe goederen dit jaar tot 5 procent is afgezwakt. In 2011 steeg de omzet van luxe goederen nog met 13 procent. Dit wordt veroorzaakt doordat zowel Chinese als Europese consumenten de hand op de knip houden.

Ook Burberry waarschuwde eerder al voor lastigere marktomstandigheden wereldwijd en in China in het bijzonder. Maar andere luxemerken als Hermès en Prada zeggen nog geen last te hebben van een dalende vraag naar luxe goederen.