TOP

Louis Vuitton waardevolste luxemerk ter wereld

Onderzoeksbureau Interbrand heeft voor het eerst onderzocht wat 's werelds meest waardevolle luxe merken zijn. Louis Vuitton staat met een merkwaarde van 16,72 miljard euro op de eerste plaats in de top 15.

Daarna volgt Gucci op grote afstand met een merkwaarde van 6,39 miljard euro. Chanel is nummer drie met 4,93 miljard euro. In de lijst staan negen merken uit de modebranche.

In deze studie onderzocht Interbrand hoe merken in het ingewikkelde luxesegment hun merkwaarde opbouwen. Interbrand rangschikte de top 15 van wereldwijd toonaangevende luxe merken naar financiële merkwaarde.

“Tot voor kort leek het erop dat tijdens economische tegenwind de luxemerken stabiel bleven. Het is echter duidelijk dat in het vooruitzicht van de mondiale recessie geen enkele industrie daarvan gevrijwaard zal blijven,” zegt Jez Frampton van Interbrand.
“De succesvolle uitbreiding van haar markten tijdens de afgelopen voorspoedige tijden maken de luxesector vandaag de dag kwetsbaarder. Toch blijft er nog een lijst van pure luxe merken over die een beperkt risico loopt en een langdurige waarde heeft,” voegt Frampton toe.

Alle merken in de Leading Luxury Brands-studie opereren wereldwijd. Dat houdt in dat ten minste 30 procent van de omzet buiten het eigen land wordt behaald en het merk op alle belangrijke markten in Amerika, Europa en Azië actief is.