TOP

Looks Agencies brengt clogs van Scholl naar Nederland

De klompjes van Scholl, die groot waren tijdens de ‘swinging sixties’, zijn terug van weggeweest. Het afgelopen jaar stond in het teken van de herlancering in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Frankrijk en Duitsland. Nu is ook Nederland aan de beurt.

Foto’s: Scholl

Scholl maakt nu deel uit van de portefeuille van Looks Agencies, dat veel vertrouwen heeft in de clogs. De stijl sluit volgens het Belgische agentuur perfect aan bij de casual ‘werk-thuis-lounge looks’, die door het vele thuiswerken nu populair zijn, en waar de nadruk op comfort, functionaliteit en draaggemak ligt. Inkopers kunnen vanaf 7 januari bij Looks terecht voor de wintercollectie 2022-2023 van de modieuze Scholl Iconic-lijn, de commerciëlere Scholl Collection en de Scholl-kidscollectie. Voor early birds is er ook mogelijkheid om nog voor zomer 2022 in te stappen.

Pescura

Het van oorsprong Italiaanse label Scholl – de collecties worden er nog altijd ontworpen en geproduceerd – is een ruim honderd jaar oud merk met een rijke geschiedenis. Het label werd opgericht in 1899 en beleefde zijn hoogtepunt tijdens de swinging sixties. In deze naoorlogse periode werden mensen zich steeds meer bewust van de voordelen van een actieve levensstijl, maar in regelmatige lichaamsbeweging zagen velen nog geen noodzaak. Dr. Scholl wilde die groep een helpende hand bieden met zijn speciale Pescura-sandalen, ontworpen om de benen van de drager bij elke stap te versterken. Deze sandaal was enorm populair in de jaren zestig en bestaat tot op de dag van vandaag.

Voor lente-zomer 2022 lanceert Scholl een nieuwe productlijn die is gebaseerd op de Pescura. Het model met de kenmerkende houten zool combineert mode en comfort voor een nieuwe generatie. Daarnaast staan er in het kader van de herlancering verschillende samenwerkingen gepland met designermerken, modeacademies en artiesten. Scholl heeft het over een herlancering, maar het merk is nooit helemaal weggeweest. De klompjes doken de afgelopen decennia onder meer op aan de voeten van Twiggy (1961), Audrey Hepburn (1970), Sarah Jessica Parker (2000) en Jennifer Anniston (2010).

In andere landen is de terugkeer van Scholl positief ontvangen. Het merk ligt al op de planken van toonaangevende modeboetieks en warenhuizen als El Corte Inglés, Kaufhaus des Westens (Kadewe), Le Bon Marché en Selfridges.