TOP

Loints of Holland winnaar van De Gouden Koe 2010

Loints of Holland uit Sprang-Capelle is de winnaar van De Gouden Koe 2010. De Sell-leden verkozen Loints of Holland boven de andere twee genomineerden Fred de la Bretonière en Mutsaers Lederwaren.

De Gouden Koe is de jaarlijkse, prestigieuze onderscheiding voor een persoon of onderneming, die zich over een tijdperk van jaren, aantoonbaar verdienstelijk maakt of heeft gemaakt voor de schoen-, lederwaren- en lederbranche.

De prijsuitreiking vond  op woensdag 8 december 2010 in Waalwijk plaats. De drie kandidaten werden met een informatief filmpje en op een ludieke manier door Theater Rope geïntroduceerd.

Loint’s of Holland bestaat al sinds 1918. Momenteel wordt het bedrijf geleid door de familie Klijsen, dat is de vierde generatie. Vincent Kriek en Erik Klijsen ontvingen De Gouden Koe 2010 uit handen van drs. Ton Nelissen, voorzitter van de Kamer van Koophandel Noord-Brabant. Na Castelijn & Beerens (2009) en Greve Schoenen (2008) is Loint’s of Holland de derde winnaar.

110.000 paar schoenen
Uit het juryrapport: “Stap voor stap is Loints of Holland gegroeid van een gespecialiseerd bedrijf in pasvormschoenen naar een modern geleid bedrijf dat in eigen beheer comfortabele schoenen maakt met een heel eigen look en duidelijk ‘Loints-design’. De schoenmodellen zijn mooi door hun eenvoud. Er worden ecologisch verantwoorde materialen en geen voering gebruikt, waardoor minder leer, lijm en arbeid nodig is. Dat is minder milieubelastend.. Alle ontwikkelingen hebben ze in eigen hand, van leestontwikkeling tot inkoop van materialen en productie. In de eigen fabriek in Hongarije werken 95 mensen en worden dit jaar 110.000 paar schoenen geproduceerd. Loints of Holland exporteert inmiddels naar 24 landen, waaronder Australië, Canada, Verenigde Staten en zelfs Italië. Het bedrijf  houdt al jaren vast aan een strakke koers en een sterk bewaakt concept. En dat is knap in een wereld die soms lijkt te willen veranderen om het veranderen. De branche heeft met Loints of Holland een terechte winnaar van De Gouden Koe 2010, die met hun duurzaam en creatieve ondernemerschap vele andere bedrijven kan inspireren.”

Voorbeeld voor de branche
Carl van der Putten, voorzitter van Sell de Langstraat: “Ook dit jaar heeft een echt Brabants familiebedrijf uit de bakermat van de Nederlandse schoen- en lederbranche, De Langstraat, deze mooie prijs in de wacht gesleept. Loints of Holland is een voorbeeld voor de branche voor wat betreft hun strakke koers, hun stormachtige groei op het exportvlak en hun duurzame beleid. Wij als Sell zouden graag zien dat meer Nederlandse merken dit voorbeeld gaan volgen, het liefst door gebruik te maken van al dat creatieve talent dat we in Nederland rijk zijn!”