TOP

Loints of Holland bestaat 100 jaar: ‘Zelfs in de crisisjaren groeiden we’

Cornelus Klijsen startte in 1918 als zelfstandig schoenmaker in een klein schuurtje achter zijn huis in Kaatsheuvel. Honderd jaar later staat zijn bedrijf nog fier overeind, alleen nu een heel stuk groter dan dat het toen was. “Loints heeft een eigen handschrift, veel meer dan andere merken.”

Loints of Holland viert in 2018 haar 100-jarig jubileum. Wat ooit begon als eenmanszaak is uitgegroeid tot een groot schoenenbedrijf met verkooppunten over de hele wereld. En dat moet natuurlijk gevierd worden. Daarom komt een klassiek model terug in de winkels voor 100,-, worden er prijzen weggegeven via social media en komt de hele geschiedenis van het bedrijf in een boek te staan. “Ook organiseren we een open dag waarbij we een rondleiding geven en het verhaal van het merk uitleggen”, vertelt eigenaar Vincent Kriek (schoonzoon van de derde Klijsen-generatie) aan Schoenvisie. “Wanneer dat is weten we nog niet, maar het gaat er zeker komen.”

Er zijn door de loop van de jaren heen best wat schoenenmerken gesneuveld. Hoe weet Loints of Holland al honderd jaar te overleven?

“Loints heeft een eigen handschrift, veel meer dan andere merken. In schoenenland wordt vaak de mode gevolgd waardoor alles hetzelfde eruit komt te zien. Wij hebben een eigen gezicht waar we ons sterk aan houden en comfort is ook enorm belangrijk. Een Loints-schoen herken je van een afstand. Daarom doen we het ook in het buitenland zo goed, zo iets als Loints hebben ze daar nog niet.”

Zijn er genoeg consumenten die niet mee gaan met de laatste trends?

“Zeker, veel mensen willen niet mainstream zijn en dat uiten ze op verschillende manieren. Sommigen willen vooruit lopen op de mode, maar je hebt ook mensen die daar wars van zijn en een eigen smaak hebben. Onze klant leest eerder een boek dan dat hij televisie kijkt. Hij wandelt, is creatief en is bewust met milieu bezig. Die mensen zijn er genoeg.”

Moeten jullie het succes van Loints dan van de vaste klanten hebben?

“We hebben sowieso veel vaste klanten waar we op kunnen bouwen, maar we zien nu ook een stroming jongeren opkomen die bewuster leeft. De nieuwe, jonge alto’s die bezig zijn met vegetarisch eten en om het milieu geven. Dat zie ik momenteel meer in het buitenland dan in Nederland, maar gelukkig groeit het hier ook. In Nederland is alles nog wel erg hetzelfde, terwijl je in Milaan, Belijn of Parijs veel meer spreiding ziet. De Nederlandse zelfstandig winkelier kan wel een meer eigen collectie gebruiken. Dergelijke kansen zijn belangrijk in deze tijden.”

Hoe bewust is Loints of Holland?

“Enorm. In de jaren ’80 werkten we al met plantaardig gelooid leer. Bijna al ons leer komt van een Duitse looierij, welke één van de schoonste looierijen in de wereld is. Het watergebruik is veel lager en ze hebben veel in milieuvriendelijke maatregelen geïnvesteerd. Ze gaan met alles heel bewust om. Alles wordt hergebruikt en het laatste afval wordt zelfs gebruikt om biogas van te maken. Een groot deel van de schoenen in onze collectie worden ook niet gevoerd, waardoor we besparen op voeringleer, lijm en energie.”

“Maar duurzaamheid betekent ook hoe lang een schoen meegaat. Onze schoenen gaan minder snel stuk dan andere schoenen. Ik vind dan ook dat er veel te veel wordt gekocht en weggegooid. Als je mij in de jaren ’90 had gevraagd hoe we er in 2018 voor zouden staan op het gebied van milieuvriendelijkheid, had ik niet gedacht dat iedereen nog zo makkelijk om zou gaan met spullen weggooien. Ik had gehoopt dat we nu al veel bewuster waren.”

Hoe is Loints veranderd door de jaren heen?

“Het is klein begonnen. Loints was in het begin één man, maar het bedrijf groeide steeds groter. Het merk heeft altijd geïnvesteerd in kwaliteit en comfort. Tot de jaren ’70 was Loints dan ook vooral een comfortschoenenfabriek, maar daarna is er ook een groot stuk design bij gekomen. Mijn schoonvader (de derde generatie) heeft dat neergezet. De stijl vanuit de jaren ’70 á ’80, is de stijl die wij bewaken. Daarop zijn we verder gaan bouwen en we hebben nu veel meer groepen met uitneembare voetbedden en ook verschillende hakhoogtes. Vijfentwintig jaar geleden ben ik bij het bedrijf gekomen en heb ik mij vooral bezig gehouden met het opzetten van de export.”

Hoe gaat het momenteel met Loints of Holland?

“Erg goed. Loints is een stabiel merk, we kennen geen hoge bergen en diepe dalen. Zelfs de crisisjaren waren voor ons goede jaren waarbij we groei hebben gezien. Onze winkeliers zijn trouw, onze consumenten zijn trouw en in het buitenland kunnen we doorgroeien. Export zorgt ervoor dat je nieuwe klanten kan vinden.”

Jullie bestaan al honderd jaar, welke tip zou je aan anderen in de schoenenbranche geven om het ook zo lang vol te houden?

“Blijf bij jezelf. Zorg dat je uniek bent en treed daarmee naar buiten. Ray-Ban is Ray-Ban, Porsche is Porsche, Rolex is Rolex, en ga zo maar door. Zij hebben een eigen gezicht. Al hoewel er ook bekende merken zijn die eigenlijk helemaal niet zo uniek zijn, maar gewoon bekend zij om de naam. Kijk maar naar Michael Kors of Tommy Hilfiger. Zij maken een hoody met hun naam erop terwijl er niets bijzonders aan de hoody is, maar het verkoopt wel. Het kan dus wel, maar dan moet je wel heel groot en sterk zijn. De meeste merken met de langste adem staan voor iets. Als je dat volhoudt, dan weten mensen ook wie en wat je bent.”

Komen er nog eens honderd jaar bovenop?

“Dat zou zo maar eens zo kunnen zijn. We hebben een sterke naam met een lange achtergrond en een belangrijk verhaal: duurzaamheid. Dat is een onderwerp dat voor de toekomst van groot belang is. Daarnaast hebben we ook risicospreiding omdat we in meerdere landen liggen. Als ik er zo naar kijk, denk ik dat Loints nog een lange toekomst heeft.”