TOP

Loint’s of Holland bestaat 100 jaar en verwelkomt nieuwe generatie in management [reportage]

Loint’s of Holland bestaat dit jaar 100 jaar, en vierde dat afgelopen vrijdag 5 oktober met een open dag en een feest. Winkeliers, zakenpartners, vrienden, familie en zelfs de burgemeester van Waalwijk waren allemaal aanwezig op deze speciale dag. Naast het jubileum stond er nog een bijzondere gebeurtenis op de planning: de vijfde generatie treedt toe tot het management: “Bij onze vader klonk een enorme trots toen we vertelden dat we het bedrijf in de familie wilden houden.”

In 1918 begon het allemaal, Cornelis Klijsen startte als zelfstandig schoenmaker in een schuurtje achter zijn huis in Kaatsheuvel. 100 jaar later is Loint’s of Holland uitgegroeid tot een groot schoenenbedrijf dat verkoopt in 20 landen, een eigen fabriek heeft in Hongarije én de vijfde generatie verwelkomt in het management.

Het honderdjarig bestaan wordt groots gevierd, zo kwam een klassiek model terug in de winkels, werden er prijzen weggegeven en is de hele geschiedenis van het bedrijf vereeuwigd in een boek. Dat boek werd overhandigd tijdens het jubileumfeest, dat op 5 oktober plaatsvond op het hoofdkantoor in Sprang-Capelle. Alle genodigden konden een kijkje nemen achter de schermen bij Loint’s of Holland. Het gehele productieproces werd tentoongesteld: van ontwerp tot productie.

Tekst loopt door onder de foto.

Loints of holland 100 jaar open dag

Fabriekshal

In de grote fabriekshal achterin het pand, demonstreren vier medewerkers hoe een schoen van Loint’s of Holland in elkaar wordt gezet. De stukken leder worden gestanst, de schoen (zonder zool) wordt gestoomd en daarna op een leest gezet om de juiste vorm te krijgen. Uiteindelijk wordt de zool eronder gelijmd. De bezoekers kijken geïnteresseerd toe. Eentje zegt: “Je realiseert je nooit hoe veel werk er eigenlijk in zo’n schoen gaat.” De fabriekshal dient tegenwoordig niet meer als productielocatie voor de schoenen, er worden alleen nog reparaties uitgevoerd. Loint’s of Holland heeft haar eigen fabriek in Hongarije, en ook vanuit daar zijn mensen overgekomen om een kijkje te nemen bij het hoofdkantoor.

In het zonnetje

Rond een uur of vijf worden alle bezoekers uitgenodigd om naar de feestzaal te komen. Daar neemt Vincent Kriek de aftrap, hij spreekt iedereen toe in het Nederlands, Duits, Frans, Engels en zelfs in het Hongaars. Hij zet enkele mensen in het zonnetje. Te midden van het gezelschap zijn er twee gepensioneerde werknemers aanwezig, Henk Emmers, die veertig jaar voor het bedrijf heeft gewerkt, en Johan de Kort, die ruim 30 jaar bij Loint’s of Holland werkte. Tot slot bedankt Vincent de burgemeester voor zijn aanwezigheid, zijn compagnon Erik Klijsen en ook zet hij Desiree en Maaike in het zonnetje, de echtgenotes van Erik en Vincent.

Tekst loopt door onder de foto.

Loints of holland 100 jaar open dag 2

Familie-DNA

Vervolgens neemt Erik Klijsen het woord: “In studies wordt, als het gaat over familiebedrijven, vaak gezegd dat de eerste generatie het bedrijf opbouwt, de tweede generatie het bedrijf uitbouwt en de derde generatie het bedrijf afbreekt,” De zaal lacht, en Erik gaat verder: “Er zit iets in ons familie-DNA waarmee we ons onderscheiden. Al vier generaties doen we iets waar we erg goed in zijn: mensen blij maken met onze schoenen. Inmiddels in meer dan twintig landen, van Canada tot Japan. We maken schoenen voor mensen die niet altijd met de massa meelopen, die willen genieten van elke stap die ze zetten, en mensen die zich realiseren dat we de aarde alleen maar te leen hebben en dat we de aarde door moeten geven in een goede conditie.”

De toekomst

Erik Klijsen vertelt verder: “Vincent en ik hebben ons lang beziggehouden met de vraag: ‘hoe kun je de toekomst binnen je bedrijf het beste borgen?’ We hebben hier uitgebreid over gesproken en ik ben ervan overtuigd dat we een goede oplossing hebben gevonden. We gaan ervoor zorgen dat dit Loint’s-DNA binnen de familie wordt doorgegeven. Ik ben dan ook verheugd om jullie vanavond te mogen vermelden dat de vijfde generatie in het management is toegetreden: mijn zoons Johan en Ronald Klijsen.”

Bijzondere avond

Voor Johan en Ronald is het ook een bijzondere avond. Johan vertelt na afloop: “We zijn er al lang mee bezig en dat brengt veel dingen met zich mee. Het was heel fijn om het nu naar buiten te brengen. We hebben enorm veel leuke reacties gehad.” Een reactie sprong er voor Ronald voornamelijk uit: “Een Nederlandse winkelier nodigde ons ter plekke uit om samen bij hen te komen eten.” Ook Johan staat de reactie nog goed bij: “Wat vooral heel bijzonder is, is dat Loint’s of Holland al drie generaties met de drie generaties van de winkel samenwerkt. Er zijn zo veel bedrijven en mensen waar we al tientallen jaren mee samenwerken.”

Tekst loopt door onder de foto.

Loints of holland 100 jaar open dag 3

Meer werkervaring

Ronald kan zich nog goed herinneren dat hij als jongetje van vijf door de fabriekshal rende: “Dan wordt het al verwachtingsvol aan je gevraagd, of je het bedrijf gaat overnemen.” Zijn broer Johan vult aan: “Onze ouders hebben ons daarentegen altijd gestimuleerd om eerst een opleiding te doen en meer van de wereld te zien, bij andere bedrijven aan de slag te gaan en meer werkervaring op te doen. Op het moment dat het dan blijft kriebelen, dan zouden we kijken wat de mogelijkheden zijn .”

Voor Johan was het een paar jaar geleden duidelijk, en nu is hij twee jaar actief binnen Loint’s of Holland. Voor Ronald (de jongste van de twee) begon het op ongeveer dezelfde leeftijd te kriebelen: “Juist door te zien hoe het bij andere bedrijven gaat, en wat het betekent om bij een bepaald bedrijf te werken merkte ik wat voor mij belangrijk is en concludeerde ik dat Loint’s of Holland bij me past. Ook zie je de potentie van het bedrijf veel beter. Gelukkig kregen we van thuis uit mee om eerst wat meer van de wereld te zien, want daardoor ben ik nu zo zeker van mijn keuze.”

Opgelucht

Johan en Ronald kunnen zich nog goed herinneren hoe hun vader reageerde toen ze hem vertelden dat ze Loint’s of Holland in de familie wilden houden. Johan: “Hij was heel blij en trots. Hij heeft er nooit op gestuurd of gepusht dat wij het bedrijf zouden overnemen. Sterker, we hebben hem moeten overtuigen dat we dit écht wilden en geschikt hiervoor zijn. Diep van binnen vond hij het wel heel mooi als we het zouden doen.” Ronald voegt toe: “Het kwam bijna over als een opluchting dat hij eindelijk helemaal mocht laten zien dat hij er zo blij mee is. Die druk van zijn verwachting heeft hij nooit willen uitoefenen.” Hun vader heeft ze ook nog advies gegeven: “Schoenmaker, blijf bij je leest”,  grapt Johan. “Nee, hij heeft ons bewust gemaakt dat verandering goed is, maar dat we tegelijk ervoor moeten zorgen dat het een stabiel bedrijf blijft.” Volgens Ronald is het ook goed dat ze het met drieën doen: “Wij twee hebben de energie en kennis van de nieuwe generatie, dat is denk ik erg goed. Onze vader helpt ons dat op een gedegen en constructieve manier in te zetten.”

Tekst loopt door onder de foto.

Loints of holland 100 jaar open dag 4

De drie generaties. V.l.n.r.: Erik Klijsen, Kees Klijsen, Vincent Kriek, Johan Klijsen en Ronald Klijsen

Transitiejaar

Als onderdeel van de bedrijfsopvolging heeft Erik Klijsen de aandelen van Vincent Kriek overgenomen. Vincent blijft zeker nog een jaar verbonden aan het bedrijf om een vloeiende overgang te realiseren. Het komende jaar is dan ook een transitiejaar, zo vertelt Ronald. Johan benadrukt dat ze duidelijk weten waar ze naartoe gaan, en over de rolverdeling: “In de toekomst zal ik mij richten op de productie en inkoop, waarbij ik mijn huidige commerciële activiteiten overdraag. Ronald gaat de voorkant van het bedrijf doen, wordt verantwoordelijk voor de commerciële activiteiten. Onze vader krijgt de centrale rol waarbij hij voor de gehele breedte van het bedrijf verantwoordelijk is. ”

Uiteindelijk is het de bedoeling dat Johan en Ronald het bedrijf helemaal overnemen. Voor nu ligt het aftreden van Erik nog ver in de toekomst. Ronald: “Dat zal niet binnen een paar jaar gaan gebeuren. We hebben samen een solide rolverdeling gevonden, waarbij we elkaar versterken door gebruik te maken van elkaars expertise en kennis.”

Nog steeds relevant

Het merk zelf gaat niet veel veranderen, zo legt Ronald uit: “Bij bedrijfsopvolgingsvraagstukken wordt er vaak ook gekeken waar je als bedrijf staat en of dat nog relevant is. Regelmatig wordt er dan gedacht: ‘we moeten iets anders doen’. Wij zijn eigenlijk heel blij dat we, na dit uitvoerig te hebben bekeken, tot de conclusie zijn gekomen dat de dingen waar het merk Loint’s of Holland voor staat, nog steeds erg relevant zijn. Onze pijlers zijn: een bijzonder design, loopcomfort en duurzaamheid. We willen mensen gelukkig maken met onze schoenen, door oog te hebben voor het welbevinden van deze mensen en hun omgeving, de natuur. Voor wie ons merk niet kent is dat misschien vernieuwend maar voor Loint’s of Holland dus niet. De basis is goed en die blijft.”